خبر- معاون وزیر نفت در دولت احمدی‌نژاد: مایعی که در پتروشیمی ها تولید می کردیم، بنزین نبود

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر-معاون وزیر نفت در دولت احمدی‌نژاد: مایعی که در پتروشیمی ها تولید می کردیم، بنزین نبود

مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در میزگرد خبرآنلاین در مورد تولید بنزین در پتروشیمی ها، مشکلات بنزین وارداتی و مسائل پتروشمی ها توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بعد از تشدید تحریم ها و تهدید به تحریم بنزین از سوی غرب، دولت دهم اعلام کرد با تغییراتی د ر پتروشیمی ها بنزین تولید می کند. پس مدتی اعلام شد که دولت در تولید بنزین خودکفا شده اما همین بنزین سبب آلودگی در تهران و 8 کلان شهر دیگر شد.

ما جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دولت دهم که در دوره مدیریتش خودکفایی بنزین اتفاق افتاد، بعد از چهار سال می گوید پتروشیمی ها بنزین تولید نمی کردند.

او در میزگردی در خبرآنلاین که برای بررسی آلودگی بنزین پتروشیمی ها برگزار شد،‌ گفت: نفتا، ریفورمیت، الکیلیت، ایزومر از مولفه‌های تولید بنزین است، این مولفه‌ها براساس یک ترکیب مشخص با یکدیگر ترکیب می‌شوند. محصول دریافتی از واحدهای پتروشیمی بنزین نیست بلکه یکی از مولفه‌های بنزین برای ارتقای اکتان است.

سالاری گفت: تا سال 79 از سرب برای ارتقای اکتان بنزین استفاده می‌شد اما بعد از آن ام.تی.بی.ای و بنزین وارداتی جایگزین آن شد؛ به طوری که حجم بنزین وارداتی به 27.5 میلیون لیتر در روز رسید و هزینه 5 میلیارد دلاری را به کشور تحمیل کرد. با شروع تحریم‌ بنزین در سال 89، اکتان افزا مورد نیاز از پتروپالایشگاه‌ها تامین شد. همین هماهنگی میان پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها موجب شد افزایش تولید نفت در داخل کشور جبران شود. تولید بنزین به کمک ریفرمیت پتروپالایشگاه‌ها در چارچوب استانداری مشخص بود که پژوهشگاه صنعت نفت ترکیب آن را آنالیز کرد و مطابق با استاندارد تحویل مردم داده شد.

به گفته او با آغاز تحریم بنزین در سال 89 فرصت تحریم استفاده شد و ساختاری معیوب قدیمی اصلاح شد: آنچه که از پتروشیمی تحویل می گرفتیم، بنزین نبود، اکتان افزا بود، اما لازم است بگویم که برخی از پالایشگاه ها مانند اراک خودشان ریفورمیت تولید می کنند که دقیقا مشابه ریفورمیت پتروشیمی ها است.”

معاون سابق وزیر نفت در دولت دهم گفت: در دوره ای که ریفورمیت از پتروشیمی ها نمی گرفتیم پالایشگاه اراک بخشی از ریفورمیت تولیدی خود را به پالایشگاه های دیگر مانند پالایشگاه اصفهان، کرمانشاه و شیراز می فرستاد و در آن پالایشگاه ها این ریفورمیت با بنزین تولیدی آنها ترکیب و بنزین با استاندارد روز در کشور عرضه می شد.

اما پس از تولید ریفورمیت توسط پتروشیمی ها با فرومولی که قیمت گذاری می شد این ریفورمیت به برخی از پالایشگاه ها می رسید، مثلا پتروشیمی بندر امام ریفورمیت خود را به پالایشگاه آبادان و پتروشیمی برزویه ریفورمیت خود را به پالایشگاه بندرعباس می داد که با بنزین تولیدی این پالایشگاه ها ترکیب می شد و هنگامی که بنزین به استاندارد 4904 می رسید عرضه می شد.