خبر- ذرات نمک دریاچه ارومیه تهدیدی جدی برای حیات وحش است

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر-ذرات نمک دریاچه ارومیه تهدیدی جدی برای حیات وحش است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ذرات نمک دریاچه ارومیه را تهدیدی جدی برای حیات وحش این زیستگاه طبیعی و مردم منطقه خواند.

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی حسن عباس نژاد گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در آذربایجان غربی و اراضی حاشیه دریاچه ارومیه با آنها مواجه هستیم پس روی آب است که خاکها را تبدیل به کویر و نمکزار می کند.
وی اظهار کرد: ذرات نمک موجود در اراضی خشک شده دریاچه ارومیه که با یک طوفان از زمین برمی خیزند مشکلی جدی برای حیات وحش و مردم منطقه ایجاد می کنند.
وی اظهار کرد: هم اکنون چندین کانون کویرزایی در نواحی شرقی و غربی دریاچه ارومیه شناسایی شده است که به علت پس روی آب به عنوان تهدیدی جدی محسوب می شوند.
وی ادامه داد: این کانونها در صورتی که مدیریت نشوند به عنوان یک بحران و تهدید برای سلامتی محسوب شده و بیماریهای مختلف تنفسی و ریوی و غیره را به بار آورد.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان بود که از 17 سال گذشته به علت بروز خشکسالی و برخی عوامل دیگر هم اکنون در حالت بحرانی به سر می برد.
براساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیون ها تن تخمین می زنند.
در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی علاوه بر تعداد بسیاری روستا و ساکنان آن انواع حیات وحش از پرندگان گرفته تا پستانداران و به ویژه گوزن زرد و نادر ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه و جزایر آن سکونت دارند که با بروز طوفانهای نمکی معیشت مردم منطقه و تغذیه و زندگی جانواران نام برده با تهدید جدی مواجه می شود