خبر-قطع کردن ۱۸ میلیون درخت بلوط در غرب کشور اشتباه است

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر-قطع کردن ۱۸ میلیون درخت بلوط در غرب کشور اشتباه است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران:رئیس جامعه جنگلبانی ایران با بیان این که در حال حاضر یک میلیون هکتار از جنگل های بلوط زاگرس آلوده و در معرض خشکیدگی قرار دارند گفت: قطع کردن ۱۸ میلیون اصله درخت بلوط دردی از این جنگلها دوا نمی کند.

دکتر هادی کیادلیری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: برای نجات بلوط های زاگرس، تهیه نقشه های پهنه بندی برای تشخیص میزان خشکسالی درختان مهمترین اقدام است.

وی با بیان این که تاکنون چنین اقدامی در این زمینه انجام نشده اظهار داشت: بنابراین قطع کردن ۱۸ میلیون اصله از درختان بلوط زاگرس به هیچ عنوان جایز نیست.

به گفته کیادلیری در حال حاضر وضعیت بلوط های زاگرس بسیار مبهم است و میزان و شدت آسیب دیدگی در این درختان مشخص نیست.

بلوط های خشکیده و نشانه گذاری شده برای قطع جوانه زده اند

رئیس جامعه جنگلبانی گفت: تعداد زیادی از این ۱۸ میلیون اصله درخت در زمستان برای قطع شدن نشانه گذاری شده بودند اما در فصل بهار مشاهده شد که برگ دادند، یعنی به اشتباه به عنوان درختان خشکیده و ناسالم برای قطع انتخاب شده بودند.

وی برش های بهداشتی و اصلاحی را به جای قطع کردن درختان بلوط زاگرس راهکاری مناسب عنوان کرد و کاشت گونه های بومی و سازگار با منطقه را یکی از راهکارهای سالم سازی جنگل های بلوط غرب دانست.

وی با اشاره به این که در حال حاضر ۸۵۰ هزار هکتار اراضی کشت گندم در زیر درختان بلوط جنگلهای زاگرس وجود دارد یادآور شد: سازمان جنگلها باید برای سازماندهی این اراضی برای بلند مدت برنامه ریزی کنند.

رئیس جامعه جنگلبانی در پاسخ به این که مسایل اقتصادی و اجتماعی در این جنگلها نقش بسیار مهمی در حفاظت از منابع طبیعی ایفا می کند گفت: حاشیه نشینان جنگلهای زاگرس که منبع درآمدشان همین اراضی کشاورزی است اکثراً مردمانی فقیر هستند  چرا که این شیوه معیشتی درآمد چندانی بارزی آنها ندارد بنابراین سازمان جنگلها بایستی با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردمان این منطقه با تغییر کارکردها و رویکردها برای ۲۰ سال آینده برنامه ریزی کرده و شیوه درآمدزایی را به نحوی عوض کند که هم مردم منفعت بیشتری عایدشان شود و هم به منابع طبیعی خسارت وارد نشود.

حضور دام اهلی به میزان ۲٫۵ تا ۳ برابر ظرفیت جنگل های بلوط

وی یکی دیگر از معضلات اصلی جنگل های بلوط زاگرس را حضور دام در این جنگلها به میزان ۲٫۵ تا ۳ برابر ظرفیت در هر هکتار عنوان کرد و افزود: تا زمانیکه این مشکلات اساسی در منطقه زاگرس وجود دارد، مشکل بلوط های این منطقه برطرف نمی شود و راهکارهای مقطعی مانند قطع تعداد زیادی از این درختان پاسخگو نخواهد بود.

پیش از این مدیر پروژه حفاظت از زاگرس با بیان اینکه بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس آلوده به آفت زغالی بلوط هستند، گفته بود: این مناطق دیگر قابل احیاء نبوده و باید ۱۸ میلیون اصله درخت بلوط قطع شود