برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر که با انتشار فراخوانی از حکومت ایران خواسته است به آزار قضایی خانم مهناز محمدی، مستندساز و فعال حقوق زنان، پایان دهد و او را فوری آزاد کند”

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو FIDH):

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر با انتشار فراخوانی از حکومت ایران خواسته است به آزار قضایی خانم  مهناز محمدی، مستندساز و فعال حقوق زنان، پایان دهد و او را فوری آزاد کند.

حبس خودسرانه و آزار قضایی

مهناز محمدی، مستندساز و فعال حقوق زنان، را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنید!

http://www.fidh.org/article15599

فراخوان فوری ـ  برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر

IRN 001 / 0414 / OBS 027

حبس خودسرانه/

آزار قضایی

ایران

30 خرداد 1393

(20 ژوئن 2014)

           

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزهبا شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می کند فوری در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

شرح وضعیت

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) از حبس خودسرانه و آزار قضایی خانم  مهناز محمدی، مستند ساز و مدافع حقوق بشر زن مطلع شده است.

بنا به اطلاعات دریافتی، خانم مهناز محمدی روز 17 خرداد 1393 به زندان اوین احضار و برای گذراندن محکومیت 5 سال زندان خود دستگیر شد. خانم محمدی در مهرماه 1391 در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه شد و پس از مجرمیت به اتهام های «گردهمایی و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» از طریق همکاری با رسانه های بیگانه و از جمله بی بی سی و حمایت از کنوانسیون محوِ تمام اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) در 23 آبان 1391 به زندان محکوم شد. شعبه 54 دادگاه تجدید نظر تهران در اواخر سال 1392 این حکم را تایید کرد.

خانم محمدی که برای فیلم های مستند خود برنده جوایزی شده، مدافع حقوق بشر زنان است و از آغاز تشکیل کمپین تغییر برای برابری (که به کمپین یک میلیون امضا نیز شهرت دارد) در سال 1385 در آن فعالیت کرده است. این کمپین جنبشی از فعالان حقوق زن است که با تبعیض قانونی علیه زنان مبارزه می کند.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر نگرانی شدید خود را از تصمیم مسوؤلان به تایید حکم پنج سال زندان خانم مهناز محمدی ابراز و آن را به قصد تنبیه فعالیت های او به عنوان مستندساز و مدافعان حقوق بشر زنان تلقی می کند. به همین ترتیب، برنامه نظارت حبس خانم محمدی را که با نقض آزادی بیان در ایران و در مغایرت با حقوق بین المللی انجام شده به عنوان حبس خودسرانه محکوم می کند.

اطلاعات پیشینه ای:

خانم مهناز محمدی در تاریخ 13 اسفند 1385 به همراه 32 فعال دیگر حقوق زن که در جلوی ساختمان دادگاه انقلاب اسلامی در تهران به اعتراض پرداخته بودند، دستگیر شده و چند روز در بازداشت مانده بود.

او در تاریخ 8 مرداد 1388 نیز پس از شرکت در مراسم یادبود بر سر مزار معترضانی که در ناآرامی  های پس از انتخابات ریاست جمهوری 1388 کشته شده بودند، به همراه فیلم سازان و هنرمندان دیگر ، دستگیر شد و 24 ساعت در بازداشت ماند.

نیروهای امنیتی خانم محمدی را در تاریخ 5 تیر 1390 در خانه او دستگیر کردند و او تا 5 مرداد 1390در انزوای کامل در بند 2 الف زندان اوین، که در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در حبس ماند.

خانم محمدی دچار بیماری درمان ناپذیری با نشانه های مشابه فلج چندگانه (مالتیپل اسکلروزیس یا ام ـ اس) است و باید برای پرهیز از درد عضلانی شدید و فلج موضعی به طور منظم دارو مصرف کند. او طی حبس یک ماهه در سال 1390، چند روز در بیمارستان بستری شد و تنها زمانی با وثیقه آزاد شد که پزشکان ادامه بازداشت او را خطرناک دانستند و حاضر نشدند مسوؤلیت آن را بپذیرند.

اقدام های درخواستی:

برنامه نظارت از همگان می خواهد با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهند:

  • تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی خانم مهناز محمدی و تمام مدافعان حقوق بشر در ايران را تضمين کنند؛
  • ارایه مراقبت پزشکی و تامین منظم داروهای ضروری به او را تضمین کنند؛
  • خانم مهناز محمدی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند زیرا حبس او خودسرانه و به قصد تنبیه او به خاطر فعالیت های حقوق بشری او انجام شده است.
  • به هرگونه اقدام تهديدآميز و آزاردهنده، ازجمله در سطوح قضايی، علیه خانم مهناز محمدی و تمامی مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند و همه آنها را آزاد کنند؛
  • در هر شرایطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ویژه:

–        ماده 1 آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»

–        و ماده 2ـ12 آن که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گیرد تا حمايت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد؛»

  • در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با موازین بین المللی حقوق بشر و عهدنامه های بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.

**********

نامه ها را به مقام های زیر ارسال کنید:

  • رهبر جمهوری اسلامیایران، آیت الله سیدعلی خامنه ای: info_leader@leader.ir ؛

توییتر:  @khamenei_ir    

  • ریاست جمهوری، آقای حسن روحانی: فکس: 5880 649 21 0098؛ media@rouhani.ir;

توییتر فارسی: @Rouhani_ir؛ توییتر انگلیسی: @HassanRouhani

  • ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی: info@dadiran.ir؛ info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: 6567 3311 21 98+/6671 879 21 98+
  • وزیر امور خارجه، آقای محمد جواد ظریف: فکس: 66743149-21-98+ matbuat@mfa.gov
  • دبیر ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاریجانی، info@humanrights-iran.ir
  • آقای محسن نظیری اصل، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس؛ فکس: 7330203 22 41+؛

Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203; mission.iran@ties.itu.int

  • آقای محمود بریمانی، سفیر ایران در بروکسل، بلژیک؛ فکس 27623915 32+؛

Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15; secreteriat@iranembassy.be

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشور خودتان نیز نامه بنویسید.

**********

پاریس ـ ژنو، 20 ژوئن 2014

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

 

تماس با برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:

E-mail: Appeals@fidh-omct.org

  • Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
  • Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر):lddhi@fidh.org

فیس بوک جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران:http://www.facebook.com/lddhi.fidh

Twitter: @fidh_fa