اطلاعیه 488 کمیته ی ادیان

اطلاعیه 488 کمیته ی ادیان

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

 ماده ی ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

 1) آموزش و پرورش حق همگان است. آموزش و پرورش میبایست، دست کم در دروه های ابتدایی و پایه، رایگان در اختیار همگان قرار گیرد. آموزش ابتدایی می بایست اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه ای نیز می بایست قابل دسترس برای همه مردم بوده و دستیابی به آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگی های فردی صورت پذیرد

.2) آموزش و پرورش می بایست در جهت رشد همه جانبه ی شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد. آموزش و پرورش باید به گسترش حسن تفاهم، دگرپذیری [تسامح] و دوستی میان تمامی ملتها و گروههای نژادی یا دینی و نیز به برنامه های «ملل متحد» در راه حفظ صلح یاری رساند.

3) پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش برای فرزندان خود برتری دارند.

 

۱۰۴ تن از شهروندان بهایی به دلایل عقیدتی محروم از تحصیل هستند

 

   

 

دولت جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار داده‌اند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران بارها و بارها با رد «هرگونه تبعیض و تضییع حقوق افراد به خاطر بهایی بودن» در ایران، اعلام کرده است  که افراد به صرف بهایی بودن در ایران محاکمه یا از تحصیل منع نمی‌شوند.

در همین خصوص ۱۰۴ تن از دانشجویان بهایی محروم از تحصیل طی نامه‌ای برای محمد جواد لاریجانی محرومیت خود را از تحصیل، اعلام کرده اند .

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ، ضمن محکوم نمودن هرگونه تبعیض عقیدتی، خواهان برابری حقوق ایرانیان فارغ از عقاید مذهبی آنان می‌باشند و تمامی تلاش خود را برای جلب‌توجه جامعه بین‌الملل نسبت به محدود کردن دگراندیشان مذهبی از آموزش عالی توسط مقامات جمهوری اسلامی به کارخواهند گرفت.

488

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان