کشف ۱۰۹ قزل آلای خال قرمز در پارک ملی لار

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

کشف ۱۰۹ قزل آلای خال قرمز در پارک ملی لار

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز گذشته محیط بانان پارک ملی لار حین گشت و کنترل دو گروه صیاد غیرمجاز را دستگیر نمودند.

سرپرست پارک ملی لار گفت: از صیادان دستگیر شده تعداد ۱۰۹ عدد ماهی قزل آلای خال قرمز، یک رشته تور و ۳ عدد چوب ماهیگیری کشف و ضبط گردید.

نقی میرزاکریمی افزود: متخلفین پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع  قضایی معرفی شدند.

وی گفت: امسال هیچگونه پروانه ای برای صید ماهی قزل آلای خال قرمز در رودخانه و دریاچه سد لار صادر نخواهد شد.

ماهی قزل آلای خال قرمز از گونه های حمایت شده کشور محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه در آستانه انقراض (EN) قرار دارد.

پارک ملی لار به عنوان یکی از زیستگاه های اصلی این گونه ارزشمند به شمار می رود و این حیث از اهمیت زیادی برخوردار است.

ماهی قزل‌آلای خال قرمز، ۲ فرم ساکن و مهاجر دارد که فرم مهاجر این ماهی پیش از این به جای دریاچه لار به دریای خزر مهاجرت می‌کرده است اما در حال حاضر با توجه به ایجاد سد، به دریاچه لار می‌رود.

برخی از بچه ماهی‌های به دنیا آمده ساکن رودخانه می‌شوند و برخی دیگر مهاجرت می‌کنند. دو عامل درونی و بیرونی در این زمینه موثر است که عامل درونی مربوط به خصوصیات متابولیسم و عامل بیرونی مرتبط با شرایط محیطی رودخانه است.

این منطقه از سال ۱۳۵۵ به عنوان پارک ملی حفاظت می‌شود و شامل رودخانه‌های الرم،‌ آب سفید، خشک رود و رودخانه اصلی لار می‌شود که مکان مناسبی برای تخم‌ریزی قزل‌آلای خال قرمز است.

از خصوصیات قزل‌آلا‌های خال قرمز در پارک ملی لار، وجود جمعیت ساکن در رودخانه و جمعیت مهاجر از دریا به رودخانه است.

از دیگر ویژگی‌های این گونه عدم هرگونه تکثیر مصنوعی در رودخانه ها و دریاچه سد لار می باشد. یکی از مشکلات بزرگ قزل‌آلاهای خال قرمز در دنیا، تکثیر مصنوعی این ماهی و رها کردن آن در رودخانه‌های مختلف است. این کار باعث کاهش تنوع ژنتیک قزل‌آلای خال قرمز می‌شود و خوشبختانه در لار تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

بر اساس مصوبه هیات دولت جریمه قابل پرداخت بابت صید غیرمجاز هر قطعه ماهی قزل آلای خال قرمز معادل دویست هزار ریال می باشد.