به‌گزارش خبرگزاری فارس، حمید چیت‌چیان روز یکشنبه ۲۵خردادماه (۱۵ژوئن) صبح امروز در شهرستان بناب به وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: «نباید فراموش کرد همان‌طوری که فرآیند خشک شدن دریاچه طولانی‌مدت بوده، همان قدر هم فرآیند بازگشت و احیای آن طولانی مدت خواهد بود.»

ارسال کننده خبر اردلان فضلی

پنج نفر از فعالان محیط زیست همچنان در بازداشت هستند

پنج نفر از فعالان محیط زیست آذربایجانی که در جریان تجمع ۲۰ خردادماه جاری بازداشت شده بودند، همچنان در زندان مرکزی تبریز نگهداری می شوند.

به گزارش اویان نیوز، اکبر ابول‌زاده، عبدالله نوری، نیما عباس‌پور، وحید ولی‌زاده و میریاسین سیدحسینی پنج نفری هستند که همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

مقام‌های قضایی این فعالان را به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی به «اجتماع و تبانی» علیه نظام متهم کردند.

در این تجمع ۱۴ نفر دیگر نیز بازداشت شدند که با سپردن وثیقه آزاد شده‌اند.

تجمع روز سه‌شنبه ۲۰خردادماه  در تبریز

عصر روز سه‌شنبه ۲۰ خردادماه شماری از شهروندان و فعالان آذربایجانی در اعتراض به «بی‌توجهی مسئولان به خشک‌شدن دریاچه اورمیه» در میدان آبرسان تبریز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در حال حاضر روند خشک شدن دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است، به‌طوری که بیش از ۹۳ درصد آب آن خشک شده و تنها هفت درصد از این تالاب بین‌المللی باقی مانده است.

در صورت خشکی کامل دریاچه ارومیه، دست کم پنج میلیون نفر مستقیماً تحت تأثیرات منفی آن قرار می‌گیرند، در حالی که جمعیتی که غیرمستقیم و در استان‌های دیگر، آسیب خواهند دید، بسیار بیشتر از این تعداد خواهد بود.

توفان نمک در استان‌های همجوار و بیابانی شدن آن مناطق، افزایش پدیده‌ شن و ماسه‌های روان، شیوع انواع بیماری‌ها، تولید کانون‌های ریزگرد، خروج حیات وحش از منطقه و همچنین غیرقابل استفاده شدن پوشش گیاهی برای گونه‌های جانوری از تأثیرات خشک شدن دریاچه بر اقلیم مناطق اطراف است.

با بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه و روند رو به نابودی آن، دولت ایران با تأخیری چند ساله اقدام به تشکیل ستادی با نام «ستاد احیاء دریاچه ارومیه» کرده است.

خشکی دریاچه ارومیه از اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی آغاز شد و در دهه ۱۳۸۰ و به‌ویژه در پنج سال گذشته به اوج خود رسید.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه، با اشاره به بحران دریاچه ارومیه گفت اگر منابع آب موجود به درستی مدیریت شود می‌توان در یک بازه زمانی منطقی، دریاچه ارومیه را احیا کرد.