تجمع طرفداران محیط زیست در اعتراض به عدم خروج جاده از پارک ملی گلستان

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

تجمع طرفداران محیط زیست در اعتراض به عدم خروج جاده از پارک ملی گلستان

طرفداران محیط زیست در این تجمع اعتراض خود نسبت به تبعات منفی عبور جاده از قلب پارک ملی گلستان را اعلام داشته و خواستار اجرای مصوبه دولت و خروج این جاده از پارک شدند.

فعالان محیط زیست حاضر در این تجمع اعتراض آمیز پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی برخی از آنها نوشته شده بود:

– ما خواستار اجرای مصوبه هیئت دولت برای خروج جاده از پارک ملی گلستان هستیم

– گلستان = دریاچه ارومیه

– پلنگ هم حق زندگی دارد

– ما دانشجویان دانشگاه تهران خواستار خروج جاده مرگ از بهشت تنوع زیستی ایران هستیم

– اگر نمی توانید ایران را گلستان کنید گلستان را ویران نکنید

عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان ضمن قطع ارتباط اکولوژیک در دو سمت این جاده باعث شده است تعداد زیادی از گونه های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، خرس قهوه ای، مرال و … طی چند سال گذشته بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده از بین رفته اند و تعداد زیادی نیز زخمی شده و پس از مدتی در بخش های دیگری از پارک تلف شده اند و کسی متوجه آنان نشده است.

تنها در طی ۳ ماه گذشته ۳ پلنگ ایرانی بر اثر برخورد با خوردروهای عبوری در این جاده تلف شده اند که یکی از آنها توله نیز داشته و به احتمال فراوان توله های این پلنگ را نیز باید به جمع قربانیان ماه های اخیر این جاده اضافه کرد.

با خروج جاده از پارک و برداشتن دیواره های بتنی دو طرف آن، ارتباط جانوران مابین قسمت های شمالی و جنوبی پارک برقرار خواهد شد و در غیر این صورت شاهد جدایی کامل اکولوژیکی در یکی از ارزشمندترین عرصه های طبیعی کشور خواهیم بود.

موضوع تغییر مسیر و خروج جاده از پارک ملی گلستان مصوبه هیات وزیران در دو دولت گذشته بوده و مصوبه به دستگاه های مربوطه برای خروج جاده از پارک ملی گلستان و ایجاد مسیر آشخانه – گلیداغ – کلاله ابلاغ شده، اما تاکنون هیچ اقدامی در زمینه اجرای این مصوبه صورت نگرفته است.