کمبود بودجه برای مقابله با بیماری کشنده هاری

ارسال کننده خبر اردلان فضلی

کمبود بودجه برای مقابله با بیماری کشنده هاری

کمبود بودجه برای واکسینه کردن سگ‌ها همچنان جان ده‌ها هزار کودک را سالانه در سراسر جهان می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکید کردند این در حالی است که این «قاتل نامرئی» را می‌توان فقط با یک دهم هزینه درمان بیماران هاری ریشه‌کن کرد.

تازه‌ترین ارقام نشان می‌دهد که حدود 55 هزار نفر هر سال در اثر هاری می‌میرند و حدود 40 درصد آنها زیر سن 15 سالگی دچار گازگرفتگی می‌شوند. هاری که یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌ها و حاصل قرار گرفتن در معرض نوعی ویروس است که معمولا از طریق بزاق دهان سگ یا خفاش آلوده منتقل می‌شود. ویروس بر سیستم اعصاب مرکزی بدن تاثیر می‌گذارد و باعث تورم مغز می‌شود و اگر پیش از رسیدن به اعصاب درمان نشود، غیرقابل معالجه خواهد بود.

«لوئی پاستور» و «امیلی رو» در سال 1885 میلادی واکسنی ساختند که جان میلیون ها نفر را از این بیماری نجات داده است. از آن واکسن برای ریشه‌کنی بیماری در بسیاری از مناطق جهان با تزریق آن به سگ‌ها و سایر گونه‌ها از جمله روباه که ناقل هستند، استفاده شد. اما هزینه پیشگیری نسبتا بالاست و به همین دلیل نرخ ابتلا به این بیماری در نواحی فقیر آسیا ادامه دارد. مبتلایان اغلب کودکانی هستند که شاید بدون ترس یا آگاهی به طرف سگ‌های آلوده رفته باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، دکتر «والات» رئیس سازمان جهانی بهداشت در بخش بیماری‌های حیوانات در کنگره سالانه این سازمان که در پاریس برگزار شد از این واقعیت ابراز تاسف کرد که سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای ریشه‌کنی این بیماری در سگ‌ها ناچیز است.

وی گفت: حتی وقتی نشان می دهیم که هزینه واکسینه کردن سگ ها 10 درصد هزینه معالجه افراد گاز گرفته شده توسط سگ‌ها در جهان است بازهم نمی‌توانیم همه اهداکنندگان را با این پیام قانع کنیم.

والات تاکید کرد که مشکل بیماری هاری دیده نمی‌شود چون عمدتا در شمار کوچکی از کشورها اتفاق می‌افتد.

وی افزود: هر سال 70 هزار کودک به طور دردناکی بر اثر هاری می‌میرند و رسانه‌ها آن را پوشش نمی‌دهند اما وقتی بیماری مرس (MERS) تنها 200 سالمند را می کشد به آن توجه می شود. مرس سندروم تنفسی خاورمیانه است که اخیرا بسیار خبرساز شده است.

بنابراین گزارش، یک نگرانی دیگر این است که بعضی از واکسن‌های موجود برای پیشگیری از هاری در سگ و سایر حیوانات زیرِ استاندارد هستند و این مسئله شرایط را بدتر می‌کنند.