خبر- انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه پایه علمی ندارد

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر- انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه پایه علمی ندارد

 خبر- انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه پایه علمی ندارد/ خط دوم جایگزین خط اول می شود دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: عده ای به دنبال این هستند که هیچ کدام از برنامه های دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه به اجرا درنیاید و بسیاری از آنها نیز انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه را پیشنهاد می کنند که این امر پایه علمی ندارد.به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری عصر یکشنبه در جلسه شورای منطقه ای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه عده ای به دنبال عملیاتی نشدن راهکارهای ارائه شده توسط ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه هستند، افزود: این افراد مشتاق پشت پرده امیدوارند با استفاده از پول نفتی ایران عملیات اجرای خط انتقال آب از خزر به دریاچه ارومیه را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر حتی یک گروه نخواهند دریاچه ارومیه با مصوبات ستاد احیا شود، معضل سختی برای بقیه ایجاد می شود، اظهار داشت: یک عده ای به دنبال این هستند که این برنامه اجرایی نشده و از خزر به دریاچه ارومیه آب بیاورند و نفت بگیرند که 20 میلیارد دلار هزینه آن است.

وی با بیان اینکه هیچ کجای دنیا و هیچ منبع علمی داخلی و خارجی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه را تائید نمی کند، اعلام کرد: چرا ملت باید هزینه بی لیاقتی برخی مسئولان را بدهند، باید همه مسئولان بدانند که هیچ چیزی 100 درصد مطلوب نیست و هر تصمیم دارای نقاط قوت و ضعفی خواهد بود.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه خطاب به اعضای حاضر در جلسه عنوان کرد: فکر نکنید دریاچه ارومیه را می توان با  راهکارهایی که هیچ ضرری نداشته باشند احیا کرد بلکه باید هزینه ضررهای جزئی را پرداخت کنیم، مردم نوکر ما نیستند، مردم بیچاره نمی دانند که چه بلایی قرار است بر سر آنها بیاید، به همین سادگی نیست که دریاچه ارومیه بخشکد تصمیمات بزرگ در کنار مزایای بزرک ضررهای کوچکی دارد.

حتی یک لیتر آب سد شهید مدنی به تبریز اختصاص نمی یابد

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه تعلیق سدسازی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه به دلیل افزایش جیره آب دریاچه ارومیه و کمبود اعتبار اجرای طرحهای عمرانی است، ادامه داد: برای اجرای طرحهای سدسازی تکلیفی از سوی دولت برای احیای دریاچه ارومیه به کارگروه ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 100 درصدی بدنه سد شهید مدنی آذربایجان شرقی، ادامه داد: همه ذخیره آب سد شهید مدنی تبریز به دریاچه ارومیه تخصیص خواهد یافت و حتی یک لیتر آب هم از این سد به تبریز داده نمی شود ولی باید توجه داشت که آب به صورت سیلابی باید رهاسازی شود تا به دریاچه ارومیه برسد.

مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه از اول تیرماه اجرا می شوند

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه در اولین جلسه هیئت دولت بعد از تعطیلات نیمه دوم خردادماه مطرح و عملیات اجرای طرحها قطعا از اول تیرماه امسال آغاز می شود، گفت:  تا زمانی که آب صرفه جویی شده از محل اجرای طرحهای احیا وارد دریاچه ارومیه شوند باید بستر موجود آب حفظ شود.

وی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه طی 5 یا 6 سال گذشته اعتبار کمتری نیاز داشته و به مراتب راحت تر بود، ادامه داد: احداث خط دوم انتقال آب از زرینه رود به تبریز بر اساس مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه منفی شده که بر اساس اعلام وزرات نیرو و مسئولان آذربایجان شرقی این خط به دلیل مستهلک بودن خط اول انتقال آب اجرایی می شود.

کلانتری با اعلام اینکه در هر صورت میزان برداشت تبریز از زرینه رود برای مصرف آب شرب حتی با احداث خط دوم انتقال آب نیز تغییری نخواهد کرد، اظهار داشت: در دشت مغان 20 متر مکعب از انتهای کانال به ارس بر می گردد که باید برای استفاده بهینه از این میزان آب برنامه ریزی شود.

هیچ بهانه ای برای عدم همکاری دستگاهها در اجرای طرحهای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد

 

وی در خصوص جابجایی برداشت آب از ارس به جای مغان جهت تامین آب شرب تبریز نیز اعلام کرد: جابجایی برداشت باید به تائید کشورهای همجوار برسد بطوریکه کم کردن حق آبه مغان و انتقال به حوزه ای دیگر نیازمند تائید کشورهای همجوار از جمله آذربایجان و ارمنستان است.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه هیچ بهانه ای برای عدم همکاری دستگاهها جهت اجرای طرحهای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد، گفت: برای تدوین برنامه احیای دریاچه ارومیه به صورت اجماع برنامه ریزی شده تا از لحاظ فنی نیز تصمیم اشتباهی گرفته نشود.

کلانتری با بیان اینکه گرفتار نارسایی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه شده ایم ولی با افراد علاقه مند به دریاچه برخورد امنیتی و انتظامی می شود، عنوان کرد: دریاچه ارومیه از مرحله ای که احیا بشود یا احیا شود عبور کرده که باید به خاطر حفظ منطقه مصوبات ستاد و هیئت دولت در این راستا پیگیری و اجرا شوند.

500 متر مکعب در ثانیه بیلان منفی سفره های آب زیر زمینی

وی با بیان اینکه کشور در شرایط بسیار بحرانی آب قرار گرفته و هم اکنون 500 متر مکعب در ثانیه بیلان منفی سفره های آب زیر زمینی است، تصریح کرد: برداشت ما هم اکنون بیش از آب رودخانه کارون بوده بطوریکه می توان گفت ستون فقرات کشور در حال خرد شدن است.

وی ضمب ابراز امیدواری از اینکه تمهیدات نجات دریاچه ارومیه الگویی برای کشور تبدیل شود، افزود: 40 درصد میزان برداشت آب از سفره های آب زیرزمین کاهش یافته که با این وجود باید میزان تولید محصول بر اساس نظرات کارشناسان افزایش یافته که باد راه ورود سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باز شود.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با انتقاد از پایین بودن نرخ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشور، گفت: فشارهای زیادی بدون استفاده از سرمایه گذاری توسط بخش کشاورزی وارد شده بطوریکه تولید به هر قیمتی انجام شد که باید نسلها تاوان این اشتباه را بپردازیم.

ارزش کل تولیدات کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه 1.4 میلیارد تومان است

کلانتری با اعلام اینکه هم اکنون 11 میلیارد متر مکعب بیلان منفی آبهای زیر زمینی بوده و 4 میلیارد متر مکعب حق آبه تالابها مصرف می شود، ادامه داد: ارتقای بهره وری و در نتیجه احیای دریاچه ارومیه اجبار بوده که با صرفه جویی و بهره گیری از تکنولوژیهای نوین قابل اجرا و دسترسی است.

وی با اشاره به مصرف 5 میلیارد متر مکعب آب در حوضه دریاچه ارومیه، اظهار داشت: این در حالی است که کل ارزش تولیدات بخش کشاورزی این حوضه یک میلیارد و 400 میلیون ریال بوده که با این وجود ما به قیمت سوزاندن نسل بعد، تولید و زندگی می کنیم.