گزارش نقض حقوق جوانان و دانشجویان-اردیبهشت 93

گزارش نقض حقوق جوانان و دانشجویان-اردیبهشت 93

سعید پژوهیان

اردیبهشت ماه در حالی در ایران آغاز شد که تمام فعالان سیاسی و حقوق بشری همچنان در شوک بزرگ حمله ماموران امنیتی به بند 350 بازداشتگاه اوین بودند. این حمله وحشیانه که برخی از دانشجویان نیز از جمله مصطفی ریسمان باف، داور حسینی‌وجدان، مجید اسدی و یاشار دارالشفا از جمله مضروبان بودند، دولت جمهوری اسلامی ایران اوج قصاوت خود در برخورد با مخالفین و فعالان سیاسی را نشان داد. در اردیبهشت ماه و به بهانه این حمله، دانشجویان فعال در بسیاری از دانشگاه های ایران کم و بیش به اعتراض برخواستند که بارزترین آنها در دانشگاه امیر کبیر بود که با برخورد و تعلیق چند دانشجو همراه بود. مورد تالم انگیز دیگر، خودسوزی یک جوان دانشجو بود که متسفانه از انگیزه های وی خبری اعلام نشده است. در این ماه همچنین اعلام نتایج اولیه و انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد را هم داشتیم که خود حاوی نکات قابل تاملی است. در این ماه هنچنین در چند دانشگاه کشور انتخابات انجمن اسلامی برگزار شد که به بروز مخالفتهایی توسط دانشجویان به روند برگزاری این انتخابات منجر شد.
بهر حال  خردادماه در حال رسیدن است و بنده جنبش دانشجویی در این ماه به استقبال امتحانات پایان ترم خواهد رفت. امیدواریم در ماه آینده شاهد آرامشی نسبی در حوزه حقوق دانشجویان و جوانان باشیم. در ادامه گزارش مهمترین اخبار حوزه انشجویی را مجددا مرور می کنیم:

خبرگزاری هرانا 30 اردیبهشت: شش جوان ایرانی که اقدام به ساخت کلیپی با آهنگ «فارل» در کوچه‌های تهران و پشت بام منازل نموده بودند، از سوی نیروی انتظامی تهران بازداشت شدند.پلیس تهران در گزارشی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که این جوانان تحت عنوان بازیگری اغفال شدند، این در حالی است که پیشتر یکی از اعضای این گروه در گفتگو با رسانه های مستقل اعلام کرده بود به صورت گروهی تصمیم به ساخت آن کردند.

دانشجو نیوز 29 اردیبهشت:نشریه دانشجویی «غیاث» متعلق به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر توقیف شد.این نشریه مستقل دانشجویی در دقایق اولیه پخش٬ در دانشگاه امیرکبیر توقیف شد.عکس مجید توکلی٬ فعال دانشجویی که در حال گذراندن محکومیت خود می باشد٬ روی جلد این نشریه منتشر شده است.

خبرگزاری هرانا 29 اردیبهشت:دانشجویان دانشگاه تبریز با سردادن شعار مانع سخنرانی محمدحسین صفارهرندی (وزیر ارشاد دولت نهم) شدند.ظهر یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به سخنرانی صفارهرندی (وزیر ارشاد دولت نهم) در ساختمان مرکزی دانشگاه (تالار شهید شفایی) با پلاکارد و شعار علیه وضع موجود به او اجازه ی سخنرانی ندادند.

دانشجو نیوز 29 اردیبهشت:سایت فرارو در گزارشی نوشته است که رشته «حقوق بشر» دانشگاه تهران از دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد حذف شده است.این در حالی است که اساتید دانشگاه تهران از این اقدام ابراز بی اطلاعی کردند

دانشجو نیوز 28 اردیبهشت:همایش دانشجویی شورای هماهنگی انجمن های اسلامی و شوراهای احیا که قرار بود ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت برگزار شود به دلایلی نامعلوم در آخرین لحظات لغو مجوز گردید.در این مراسم بیش از ۵۰ دانشگاه عضو شوراهای احیا جهت شرکت دعوت به عمل آمده بود.

دانشجو نیوز 27 اردیبهشت:تعدادی از دانشجویان چهار دانشکده ی حقوق، معماری، روانشناسی و علوم‌پایه ی دانشگاه شهید بهشتی تهران، نسبت به نحوه ی برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان اعتراض کردند.سال گذشته، برخی مسوولین دانشگاه شهید بهشتی سخن از غیرقانونی بودن انجمن اسلامی در این دانشگاه راندند؛ تشکلی که از سال ۷۴ به طور رسمی تاسیس شده و فعالیت داشته است. این در حالی است که در طول تمام این سال‌ها، دانشجویان فعالیت خود را تحت لوای انجمن با حکم رسمی دانشگاه انجام می‌دادند.

دانشجو نیوز 21 اردیبهشت:بر اساس اخبار رسیده ، ستاره داوری، عضو شورای مرکزی یکی از تشکل های «اصلاح طلب» دانشگاه قزوین، سه شنبه ۱۶ اردیبهشت توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.شنیده ها حاکی از آن است که این فعال سابق دانشجویی در منزل خانواده‌اش در تهران بازداشت شده است.همچنین یک منبع نزدیک به خانواده وی اعلام کرد که از محل نگهداری و علت بازداشت این فعال دانشجویی، اطلاعی در دست نیست.

دانشجو نیوز 20 اردیبهشت:دانشجویان اتحادیه اروپا هفته گذشته در نشست عمومی این اتحادیه قطعنامه ایبه اتفاق آراء تصویب کرد که بر وضعیت جسمی نامناسب بهاره هدایت در زندان و شرایط دانشجویان زندانی پرداخته است.متن قطعنامه بر بازداشت بهاره هدایت در سال ۱۳۸۸ و ادامه نگهداری در زندان با وجود شرایط نامناسب جسمی دلالت دارد.

دانشجو نیوز 20 اردیبهشت:شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نامه ای خطاب به وزیر علوم به صدور حکم انضباطی برای ۹ دانشجوی این دانشگاه اعتراض کرد.این احکام در پی اعتراض دانشجویان در جلسه سخنرانی سعید جلیلیصادر شده است.انشجویان در این جلسه خواستار آزادی رهبران در حصر جنبش سبز شده بودند.

دانشجو نیوز 18 اردیبهشت:حکم ۱۰ سال حبس حمید بابایی دانشجویی دکترای بلژیک در دادگاه تجدیدنظر به تایید رسیده است.حمید بابایی دانشجوی مقطع دکترا و بورسیه دولتی در دانشگاه لی یژ بلژیک، که برای دیدار خانواده به ایران سفر کرده بود، روز ۳۰ آذر ماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۶ سال زندان تعزیری و ۴ سال زندان تعلیقی به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم محکوم شد.

 

دانشجو نیوز 16 اردیبهشت: شماری از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان روز دوشنبه در اعتراض به مشکلات صنفی در این دانشگاه اعتصاب غذا کردند.دانشجویان معترض خواستار برطرف شدن مشکلات صنفی در دانشگاه بوعلی سینا همدان بودند.« مشکلات مدیریتی»، «غذای نا مناسب»، «وضعیت بد خوابگاهی» و «مدیریت امنیتی دانشگاه» از جمله مواردی بوده است که دانشجویان به آن اعتراض کرده اند.

دانشجو نیوز 14 اردیبهشت:منابع حقوق بشری ایران خبر دادند که دانشجویی از دانشگاه‌های کرمانشاه‌ بعد از ظهر روز پنجشنبه، در چهارراه‌ “پمپ گازوئیل” نزدیک میدان آزادی کرمانشاه‌ خود را به‌ آتش کشید.احسان عبدی ۲۱ ساله اهل شهر نوسود در استان کرمانشاه‌ و دانشجوی رشته‌ عمران دانشگاه‌ رازی کرمانشاه‌، به‌ دلایل نامعلومی در پمپ گازوئیل کرمانشاه‌ با استفاده‌ از مواد آتش زا خود را آتش زد.

دانشجو نیوز 13 اردیبهشت:مریم شفیع پور دانشجوی زندانی که از روز پنجم مرداد ماه سال گذشته همچنان در زندان اوین به سر می برد،  طی هفته گذشته با دستبند و بدون اطلاع خانواده به یکی از بیمارستان های خارج از زندان اوین منتقل شده است. در بیمارستان از وی سونوگرافی به عمل آمده است که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است. این اولین بار نیست که وی  بدون اطلاع خانواده،  به بیمارستان منتقل می شود.

دانشجو نیوز 10 اردیبهشت:انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با رد صلاحیت گسترده نامزدها با حضور ۹ کاندید برگزار شد.در این انتخابات قرار است ۷ نفر برای عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی انتخاب شوند. اضافه می شود که ۱۴ نفر از دانشجویان در مرحله بررسی، رد صلاحیت شدند.بسیاری از دانشجویان نیز این انتخابات را تحریم کرده اند.انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه علامه پس از سال ها توقف قرار بود دوباره با حضور دانشجویان و کاندیداهای مستقل برگزار شود.

دانشجو نیوز 8 اردیبهشت:در پی به تعویق افتادن برگزاری انتخابات شوراهای صنفی و مشکلات عدیده صنفی خوابگاه های دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی و همچنین سخنان توهین آمیز معاونت دانشجویی در جلسه با فعالین صنفی جمعی از دانشجویان این دانشگاه در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه واقع در خیابان میرداماد تجمع کرده و خواهان پاسخگویی معاونت دانشجویی گردیدند.

دانشجو نیوز 4 اردیبهشت: در پی حمله گارد ویژه به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، شماری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به برخوردهای صورت گرفته با زندانیان سیاسی تجمع کردند.این تجمع روز سه شنبه در پارک «کیانوش آسا» دانشگاه علم و صنعت صورت گرفت.دانشجویان معترض که عکس هایی از زندانیان سیاسی را در دست گرفته بودند، شمع های سیاهی نیز به یاد مجروحان این حادثه روشن کردند.معترضان همچنین خواستار رسیدگی دولت حسن روحانی به این واقعه و مجازات آمران و عاملان این حمله شدند

دانشجو نیوز 4 اردیبهشت:مادر داور حسینی‌وجدان از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ در حمایت از زندانیان سیاسی اقدام به اعتصاب غذا کرد.مژگان مرادپور مادر داور حسینی وجدان، دانشجوی رشتهٔ مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان و زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین و از جمله زندانیانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفت؛ در حمایت از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ دست به اعتصاب غذا زد.داور حسینی وجدان، اولین بار پس از حوادث ۶ دی ماه ۱۳۸۸ (عاشورا) بازداشت و به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.

دانشجو نیوز 3 اردیبهشت:اشتباه بودن برخی از سوالات این آزمون یکی ادعاهای معترضین بود به گفته آنان وزارت بهداشت زیر بار این موضوع نمی رود.تعدادی از داوطلبان آزمون علوم پایه گروه پزشکی در اعتراض به سولات این آزمون روز سه شنبه ۲ اردیبهشت مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.این دومین تجمع دانشجویان علوم پایه طی یک ماه اخیر است. پیش از این در ۲۰فروردین ماه نیز دانشجویان علوم پایه با حضور در مقابل وزارت بهداشت به نتایج آزمون اعتراض کردند.

دانشجو نیوز 2 اردیبهشت:۳ دانشجوی دانشگاه تهران در تجمع امروز خانواده های زندانیان سیاسی بازداشت شدند.میلاد پورعیسی، ندا صبوری و سهراب صالحی سه دانشجویی هستند که ساعاتی پیش توسط افراد لباس شخصی بازداشت شده اند.جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین به همراه تعدادی از فعالین اجتماعی و سیاسی از صبح امروز، دوم اردیبهشت ماه، در مقابل دفتر ریاست جمهوری و قوه قضاییه تجمع کردند.

 

دانشجو نیوز 4 اردیبهشت:شماری از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر روز گذشته در اعتراض به سه هفته قطع آب و اینترنت در برخی خوابگاه های دانشجویی تجمع کردند.آب و اینترنت خوابگاه دانشجویی سهروردی توسط معاونت دانشجویی دانشگاه، در پی عدم پرداخت هزینه خوابگاه توسط شماری از دانشجویان، قطع شده است.معاون دانشجویی دانشگاه نیز گفته که دانشگاه مجبور است به نوعی دانشجویان را ملزم به پرداخت اجاره بها کند.دانشجویان معترض به این اقدام در مقابل سازمان مرکزی دانشگاه خواسته های خود را با مسئولان مطرح کردند.

دانشجو نیوز 2 اردیبهشت:هزاران دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان در برنامه ای که با حضور علی مطهری همراه بود، به اعتراض گسترده ای دست زدند.دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در این برنامه با اعتراض به زندانی بودن دانشجویان و سردادن شعار خواستار آزادی تمامی دانشجویان شدند. در این برنامه دانشجویان همچنین بارها به ادامه حبس میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعتراض کرده و خواستار پاسخگویی علی مطهری شدند.دانشجویان صنعتی اصفهان همچنین از محرومیت از تحصیل و اخراج دانشجویان و اساتید خواستار انتقاد کردند.

دانشجو نیوز 1 اردیبهشت: زهرا زهتاب‌چی کارشاس ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران (ملی ) و پژوهشگر اجتماعی نزدیک به ۶ ماه است که در انفرادی به سر می‌برد.به گزارش ندای سبز آزادی، با گذشت نزدیک به شش ماه از دستگیری وی و پایان تحقیقات مقدماتی کارشناس‌های وزارت اطلاعات، هم‌چنان پرونده‌ او برای رسیدگی به دادگاه ارجاع داده نشده است.خانم زهتاب‌چی مادر دو دختر (که یکی از آن‌ها هشت سال بیشتر ندارد) از مهر ۱۳۹۲ تا امروز در سلول‌های انفرادی نسوان ‏بند ۲۰۹ زندان ‫‏اوین نگه‌داری می‌شود.زهرا زهتاب‌چی در ۲۴ مهر به همراه همسرش دکتر سید جواد خوش نیت نیکو از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شد اما با گذشت بیست روز همسر وی دکتر خوش نیت از اوین آزاد شد.

موارد نقض حقوق جوانان و دانشجویان در اردیبهشت تعداد
بازداشت دانشجویان 4 نفر
صدور حکم زندان 1 مورد 10 سال
تجمع و اعتراض دانشجویان 8 مورد
توقیف نشریه دانشجویی 1 مورد
بازداشت جوانان به بهانه ساخت کلیپ 6 نفر