معاون سازمان دامپزشکی: بعد از ۱۲ سال برای نخستین بار ویروس جدید H5N6 در کیاشهر مشاهده شده است

معاون سازمان دامپزشکی کشور در سفر به استان گیلان از مشاهده ویروس جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: سویه ویروس تشخیص داده شده از نمونه های اخذ شده پرندگان مهاجر پارک ملی بوجاق کیاشهر از نوع H5N6 است که توسط آزمایشگاه مرجع مرکز ملی تشخیص تایید شده است.

‫معاون سازمان دامپزشکی: بعد از ۱۲ سال برای نخستین بار ویروس جدید H5N6 در کیاشهر مشاهده شده است‬‎ ile ilgili görsel sonucu

علی صفر ماکنعلی ضمن مهم خواندن این سویه آنفلوآنزا از نظر بهداشت عمومی، هدف ازسفرش به استان گیلان را بازدید از منطقه بوجاق و بررسی آخرین اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان توسط اداره کل دامپزشکی استان عنوان کرد و بر تشدید انجام اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای، اطلاع رسانی و آموزش بیماری و نمونه برداری از تلفات احتمالی تاکید کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور واکنش سریع دامپزشکی گیلان در ردیابی بیماری و مهار آن در نقطه ورودی را بسیار مناسب و موثر ارزیابی کرد.

ماکنعلی گفت: بعد از ۱۲ سال برای نخستین بار یک ویروس جدید به نام ویروس H5N6 در منطقه بوجاق کیاشهر مشاهده شده است که با اقدام به موقع از طریق مجاری دیپلماتیک گزارش را به سازمان جهانی بهداشت ارسال کرده و روی وب سایت سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به مهار این بیماری افزود: برای جلوگیری از شیوع بیماری به سایر استان های کشور توصیه های لازم به اداره های کل دامپزشکی استان ها اعلام شد.

وی افزود: در حال حاضر در ۱۷ استان مواردی از بیماری به صورت پراکنده مشاهده شده است.

علی صفر ماکنعلی گفت: از ابتدای فصل پاییز تاکنون حدود ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ مشکوک به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور معدوم شده است که ۸۲ درصد آن مرغ تخم گذار هستند.

تا پیش از این سروتیپ H5N8 ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در نقاط مختلف کشور گزارش شده و تلفات و خسارات بسیار زیادی را در بین پرندگان وحشی و بخصوص طیور اهلی بوجود آورده است اما سروتیپ H5N6 این بیماری که بخصوص برای انسان بسیار خطرناک تر است برای نخستین بار در کشور مشاهده شده است.

تفاوت اصلی دو سروتیپ فوق در این است که تاکنون موردی از تلفات انسانی ناشی از ابتلا به سروتیپ H5N8 مشاهده نشده اما سروتیپ H5N6 در برخی کشورهای آسیایی از جمله چین منجر به ابتلا و مرگ انسان ها نیز شده است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۸ شانزده مورد ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگاه تیپ H5N6 در چین گزارش شده که ۶ مورد آن منجر به مرگ افراد مبتلا شده است.

هفته گذشته به دنبال مرگ بیش از ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در پارک ملی بوجاق کیاشهر، از لاشه پرندگان نمونه برداری و طی آزمایشات صورت گرفته آلودگی پرندگان تلف شده به سروتیپ H5N6 ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان توسط سازمان دامپزشکی کل کشور تایید شد