صدور حکم حبس و مجازات جایگزین برای دو شکارچی در دو پرونده جداگانه

صیاد پرندگان شکاری در کنارک به سه سال حبس، ۲۳ میلیون ریال جزای نقدی و مصادره موتورسیکلت به نفع دولت محکوم شد. همزمان شکارچی غیرمجاز ۶ کبک در مهدیشهر علاوه بر واریز ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی به ۱۰ روز خدمات عمومی محیط زیست و یک سال ممنوعیت حمل سلاح محکوم شد.

‫صدور حکم حبس و مجازات جایگزین برای دو شکارچی در دو پرونده جداگانه‬‎ ile ilgili görsel sonucu

چندی قبل نیروهای یگان محیط زیست کنارک حین گشت زنی در عرصه های طبیعی این شهرستان با یک صیاد بازگیر روبرو شدند.

فرمانده یگان محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلف وارد عمل شده و وی را دستگیر نمودند.

حمید ریگی اظهار داشت: از صیاد بازگیر یک دلیجه، یک کبوتر، یک قمری، یک موتورسیکلت، یک گوشی موبایل و ادوات صید کشق و ضبط شد.

متهم پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی شهرستان کنارک، دادگاه با توجه به گزارش اداره محیط زیست، کشف پرندگان و آثار جرم، اعترافات بلاوجه متخلف و سایر محتویات پرونده، بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهم را به مجازات های زیر محکوم نمود:

– سه سال حبس و بیست میلیون ریال جزای نقدی به جرم صید یک دلیجه (پرنده شکاری)

– سه میلیون ریال جزای نقدی به جرم صید یک کبوتر و یک قمری

– مصادره موتورسیکلت و ادوات صید به نفع دولت (فقط گوشی تلفن همراه به متهم مسترد گردید.)

همچنین بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر دلیجه معادل دویست میلیون ریال و هر کبوتر وحشی و قمری معادل یکصد هزار زیال تعیین شده است. بنابراین متهم می بایست مبلغ ۲۰۰,۲۰۰,۰۰۰ ریال به حساب دولت واریز نماید.

شکارچی غیرمجاز ۶ کبک در مهدیشهر علاوه بر واریز ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی به ۱۰ روز خدمات عمومی محیط زیست و یک سال ممنوعیت حمل سلاح محکوم شد.
اواخر آذرماه سال جاری نیروهای یگان محیط زیست مهدیشهر حین گشت زنی در مناطق آزاد این شهرستان یک شکارچی متخلف را به همراه لاشه شش عدد کبک و یک اسلحه شکاری تک لول مجاز دستگیر نمودند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر گفت: “شکارچی متخلف پس از تشکیل پرونده تخلف جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید”.

عباس زارع اظهار داشت: متهم در تاریخ ۹۶/۹/۲۹ مبلغ دوازده میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیر مجاز ۶ عدد کبک را به در قالب دو فیش ۱۰/۸۰۰/۰۰۰ و ۱/۲۰۰/۰۰۰ ریالی به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب مهدیشهر، دادیار محترم شعبه قرار تعقیب متهم را به دلیل اینکه اولا ضرر و زیان وارده به محیط زیست را جبران و واریز کرده و دوما فاقد سابقه کیفری بوده است به مدت دو سال معلق نمود.

متهم با دستور مقام قضایی موظف شد به مدت ده روز هر روز یک ساعت به انجام امور عام المنفعه در اداره محیط زیست مهدیشهر پرداخته و گواهی آن را از اداره مذکور دریافت به دادسرا ارائه نماید.

همچنین متهم به مدت یک سال از حمل اسلحه شکاری مجاز خود محروم گردید.

هر گاه در طول مدت تعلیق متهم مرتکب جرائم کیفری گردد و یا دستورات فوق را انجام ندهد قرار تعلیق لغو شده و علیه وی کیفرخواست صادر می شود.