۸۰ درصد تالاب‌های مرکز کشور در معرض تهدید هستند

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت نامناسب اکثر تالاب‌های کشورگفت: ۸۰ درصد تالاب‌های مرکز کشور در معرض تهدید هستند.

حمید ظهرابی با اشاره به تنوع زیستی و اقلیمی قابل توجه ایران اظهارکرد: این تنوع باعث شده اکوسیستم‌های غنی جانوری و گیاهی در سراسر کشور داشته باشیم.

ظهرابی

وی وسعت مناطق تحت مدیریت محیط زیست در کشور را  حدود ۱۷ میلیون هکتار اعلام کرد که معادل ۱۱ درصد وسعت کشور است. این مساحت در قالب ۲۸۲ منطقه چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد.

ظهرابی همچنین از شناسایی حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی، ۵۷۰ گونه پرنده و ۲۶۰ پستاندار در کشور خبر داد و گفت: تعداد قابل توجهی از گونه‌های ماهیان، آبزیان و دوزیستان نیز در کشور شناسایی شده است.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از خطر جدی انقراض که برخی گونه‌های گیاهی و جانوری کشور را تهدید می‌کند نیز یاد کرد و گفت: یوزپلنگ آسیایی یکی از مهمترین این گونه‌ها است که پرچم و شاخص گونه‌های جانوری در معرض خطر به شمار می‌رود و شرایط ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در استان کرمانشاه نیز برخی گونه‌ها منحصر به فرد و حتی در معرض تهدید هستند که از جمله آنها می‌توان به «کرکس مصری»، «شوکا»، «پلنگ» که یک گونه حمایت شده است و «افعی دم عنکبوتی» که اندمیک کشور است، اشاره کرد.

ظهرابی با اشاره به فهرستی که از گونه‌های در معرض انقراض کشور تهیه شده است، گفت: بنا داریم این فهرست را با فهرست IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) تطابق بدهیم زیرا برخی از گونه‌هایی که در فهرست سرخ  این سازمان در معرض تهدید هستند، در کشور ما شرایط بدی ندارند و برخی گونه‌ها در سطح جهانی شرایط مناسبی دارند، اما وضعیت آنها در ایران خوب نیست.

وی تصریح کرد: تدوین فهرست ملی برای گونه‌های در معرض تهدید بر اساس طبقه بندی IUCN را به عنوان اولویت‌های دفتر حیات وحش تعیین و ابلاغ کردیم.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست درباره وضعیت تالاب‌های کشور نیز عنوان کرد: حدود ۱۵۰ تالاب در کشور شناسایی شده که اکثر آنها وضعیت خوبی ندارند و دچار مشکل هستند.

ظهرابی عمده مشکل را مربوط به تالاب‌های مرکز کشور دانست و خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد تالاب‌های مرکزی کشور آسیب دیده و در معرض تهدید هستند.

به گفته سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، اگرچه تالاب‌های منطقه زاگرس شرایط خیلی بحرانی ندارند، اما وضعیت این تالاب‌ها نیز خیلی خوب نیست.

ظهرابی در تاکید کرد: پیگیر تخصیص حق آبه تالاب‌ها برای بهبود وضعیت آن‌ها هستیم.