عاملین شکار بی رحمانه یک ماده آهو در حاشیه پارک ملی توران دستگیر شدند

شب گذشته (دوشنبه) نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی توران حین گشت شبانه در حاشیه شهر بیارجمند و در محل چاه های کشاورزی، نور چراغ دو موتورسیکلت را از دور مشاهده نمودند.

رییس ذخیره گاه زیستکره توران در این باره گفت: محیط بانان با مشاهده نور چراغ موتور سیکلت ها که به سمت شهر در حال حرکت بودند مراتب را به نیروی انتظامی بیارجمند گزارش دادند تا در صورت ورود احتمالی به شهر نسبت به دستگیری آنها اقدام نمایند.

احمد رادمان اظهار داشت: موتورسیکلت ها متوجه حضور مامورین شده و به سرعت از یکدیگر جدا و متواری شدند.

محیط بانان در داخل شهر بیارجمند به تعقیب یکی از موتورسیکلت ها پرداخته و موفق به توقف موتور و دستگیری راکب آن شدند.

آثار خون روی کفش ها و آثار آسیب دیدگی بر اثر زمین خوردن روی موتورسیکلت کاملا مشهود بود.

با اعتراف فرد دستگیر شده، همدستان وی نیز شناسایی و همان شب دستگیر شدند.

پس از دستگیر هر سه متخلف، محیط بانان در محل اولیه مشاهده موتورسیکلت ها به جست و جو پرداخته و پس از ساعت ها ردزنی لاشه یک آهوی نر را که داخل کیسه ای پیچیده بودند کشف نمودند.

متخلفین شب گذشته را در پاسگاه انتظامی بیارجمند بازداشت بوده و صبح روز سه شنبه ۹۶/۱۰/۵ به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک آهو معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

عده ای از متخلفین در شیوه ای بی رحمانه بوسیله موتورسیکلت در دشت به تعقیب گونه های دشتزی همچون آهو می پردازند. آهو پس از مدتی بر اثر دویدن زیاد و خستگی مفرط قادر به حرکت نبوده و در این زمان آهوی خسته توسط متخلفین کشته شده و یا بصورت زنده به مکانی دیگر منتقل می شود.

حتی در صورت زنده گیری نیز آهو به دلیل استرس و دوندگی بسیار زیاد دچار پارگی و خونریزی اندام داخلی از جمله طحال و ریه شده و پس از مدت کوتاهی از بین می رو