آتش در نیزارهای حاشیه تالاب زریوار مهار شد

رییس اداره محیط زیست مریوان گفت: پس از اطلاع از وقوع آتش سوزی، محیط بانان این اداره در اسرع وقت در محل حضور یافته و با استفاده ازتراکسور و روت فایر بعد از 4 ساعت آتش سوزي را مهار کردند .

رئیس اداره محیط زیست مریوان با اعلام این خبر گفت: محدوده وسیعی از نيزارهاي  پناهگاه حیات وحش تالاب زریوار در حاشیه روستای کانی سانان طعمه حریق شد.

صباح پناهی گفت: پس از اطلاع از وقوع آتش سوزی، محیط بانان این اداره در اسرع وقت در محل حضور یافته و با استفاده از’تراکسور’ و ‘روت فایر’ آتش سوزي را مهار کردند ولی بدليل باتلاقي بودن بخشی از نیزارها، ورود به محل آتش سوزي با دشواری روبرو بود و با تلاش به موقع و سخت کوشی همکاران محیط بان از پخش و سرايت آتش سوزي به ساير مناطق زريبار جلوگيري به عمل آمد  و خوشبخانه آتش سوزي بعد از چهار ساعت مهارشد.

وی در خصوص وسعت محدوده آتش سوزی گفت: به دلیل تاریکی هوا وسعت محدوده آسیب دیده بر اثر آتش سوزی و همچنین علت اصلی آن مشخص نیست.

وی با اشاره به مشکل آتش سوزی نیزارهای دریاچه زریبار اظهار کرد: متاسفانه این چندمین بار در مدت اخیر است که نیزارهای پناهگاه حیلت وحش زریوار آتش زده می شود و این مشکل از چند سال قبل در این فصل در نیزارها وجود دارد و محیط زیست مریوان با راه اندازی پاسگاه محیط بانی ‘برده رشه’ محدوده تالاب را به طور شبانه روزی پایش و کنترل می کند.

وی گفت: 2 نفر از عوامل آتش سوزی های قبلی در نیزارها شناسایی و دستگیر شده که پرونده آنها به مقامات قضایی ارجاع می شود.

پناهی در خصوص اهمیت نیزارها برای زریبار افزود: وجود نیزارها در حاشیه و پیرامون زریبار به عنوان بخش جدایی ناپذیر دریاچه ضمن بخشیدن جلوه های خاص بصری، از حیث روابط اکولوژیکی، حفظ سلامتی و تصفیه آب دریاچه و برقرای توازن در معادلات اکولوژیکی این دریاچه اهمیت دارد.
وی اظهار کرد: این نیزارها در واقع پناهگاه بسیار خوبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی این تالاب هستند و گسترش آنها واکنش طبیعی دریاچه به سموم کشاورزی و فاضلاب های روستاهای اطراف این دریاچه است.

به گفته وی، برخی از مردم گمان می کنند که گسترش این نیزارها به زیان زریبار است و گاها به تخریب یا آتش زدن آن اقدام می کنند.

پناهی تاکید کرد: این نیزارها به مکان بسیار امنی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی حاشیه این تالاب تبدیل شده و سالیانه هزاران قطعه پرنده بومی و مهاجر داخل این نیزارها لانه سازی و جوجه آوری می کند.

تالاب زریوار به عنوان پناهگاه حیات وحش، زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی است که نیزارها نیز نقش مهمی در زادآوری پرندگان و حیات تالاب دارد.