نمک‌پاشی سنتی معابر هزینه‌بر و مخرب محیط زیست!!!

پاشیدن نمک و شن با آسیب رساندن به بافت آسفالت، بعد از فصل زمستان سبب تخریب و در نهایت چند برابر شدن هزینه‌های نگهداری معابر می‌شود و شهرداری را مجبور به تعمیر آسفالت در 6 ماهه نخست هر سال می‌کند.به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، فصل سرما و بارندگی آغاز شده و برای یخ‌زدایی معابر همچنان روش سنتی و مضر نمک‌پاشی در دستور کار شهرداری قرار دارد، با بارش اولین برف پاییزی و با زحمات طاقت فرسای کارگران عزیز شهرداری چندین تن نمک به سطح خیابان‌ها ریخته شد.
پاشیدن نمک و شن با آسیب رساندن به بافت آسفالت، بعد از فصل زمستان سبب تخریب و در نهایت چند برابر شدن هزینه‌های نگهداری معابر می‌شود و شهرداری را مجبور به تعمیر آسفالت در 6 ماهه نخست هر سال می‌کند، اما با پاشیده شدن نمک در اثر عبور و مرور اتومبیل‌ها به جداول حاشیه خیابان تخریب آنها نیز خیلی سریعتر از زمان معمول اتفاق می‌افتد و علاوه بر موارد فوق اثرات مخرب زیست محیطی زیادی نیز به محیط تحمیل می‌شود.
در کشورهای توسعه یافته سرد سیر مثل کانادا، روسیه و کشورهای شمال اروپا برای یخ‌زدایی معابر از محلول‌های یخ زدا استفاده می‌شود، این روش به علت نوع مواد به کار برده شده در محلول، کمترین آسیب را به سطح خیابان‌های شهری وارد می‌سازد و از نظر زیست محیطی نیز آسیبی به محیط اطراف وارد نمی‌کند.
در شهرهای کانادایی بیشترین موارد استفاده شده ترکیبات مختلفی از جمله کلرید سدیم (NaCl)، کلرید منیزیم (MgCl2)، کلرید کلسیم (CaCl2)، استات منیزیم کلسیم (CMA) و استات پتاسیم (KA) دارند.
بنده معتقدم هزینه کرد شهرداری در تهیه این مواد استاندارد که رقم چندانی هم نباید باشد در دراز مدت سود آوری و صرفه جویی در هزینه‌ها را به دنبال دارد، تردیدی نیست که تعویض و تعمیر مداوم آسفالت و جداول که در اثر پاشش نمک تخریب شده است هزینه‌های سرسام‌آوری را هر ساله به شهرداری تحمیل می‌کند.
در پایان توصیه‌ای به آقای شهردار دارم!
آقای شهردار یکی از راه‌های برون رفت از تنگنای مالی فعلی در شهرداری، مدیریت هزینه‌هاست که این موضوع یکی از آنهاست..