مشاهده یک قلاده گربه وحشی در پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از مشاهده یک قلاده گربه وحشی در پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان خبر داد.

 فاروق سخنور گفت: ماموری یگان حفاظت محیط زیست مهاباد در گشت و کنترل  شبانه روزی از مناطق موفق به مشاهده یک قلاده گربه وحشی در پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان شدند.

سخنور افزود: قبلاً نیز گزارش هایی مبنی بر حضور گونه ای از گربه سانان در تالاب گزارش شده بود که مشاهده آن توسط کارشناسان صحت گزارش های واصله را تایید و نوع گونه را مشخص کرد.

وی گفت: گربه وحشی از اجداد گربه اهلی و شباهت زیادی به آن دارد و به رنگ های متفاوتی از پلنگی، راه راه، شنی تا خاکستری روشن مشاهده می شود. اغلب گربه های وحشی از گربه های اهلی به علت داشتن دم نسبتاً کوتاهتر، کلفت ترو پشمالوتر که دارای حلقه های مشابه هم با نوک سیاه است مشخص می گردند. این گونه از پستانداران و پرندگان کوچک تغذیه می‌کند و در محیط‌های مختلفی از جمله مراتع بی‌درخت تا جنگل‌های انبوه توانایی زندگی دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان در حوضه اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه قرار داشته و آب آن از طریق رودخانه مهاباد ، چشمه های اطراف و روان آبهای سطحی و نزولات جوی تأمین می گردد و با دارا بودن مساحت بالغ بر 1000 هکتار از جمله زیباترین و نادرترین اکوسیستم تالابی در سطح حوضه است که پذیرای هزاران هزار پرنده رنگین کمان با تنوع گونه ای بسیار بالاست. همچنین در این تالاب پستاندارانی مانند گرگ، شغال، روباه، گراز، خرگوش نیز قابل مشاهده است.