هیچ اهمیتی به مساله آب نداده‌ایم/ سازمان حفاظت محیط زیست توان علمی ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاست سازمان توسعه متوازن و پایدار است و قصد داریم با ایجاد یک سری تغییرات تشکیلاتی به این هدف خود برسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین نشست خبری خود با تاکید بر اینکه مسائل زیست محیطی در هر کجای کشور با یکدیگر تفاوت دارد، گفت: برای مثال معضل اصلی زیست محیطی در شمال کشور فعلا مساله پسماند است، اما در بقیه کشور مساله پسماند اولویت چهارم الی پنجم است. در همین راستا باید بر اساس اولویت مسائل هر منطقه زمان‌بندی کنیم.

 

 

او ادامه داد: یک منطقه دچار مشکل ریزگرد و دیگری دچار مشکل آب و یا آلودگی هوا است. در همین راستا باید ببینیم چگونه می‌توانیم مردم را بسیج کنیم تا نقش خود را در این میان ایفا کنند، اما فراموش نکنیم حفظ محیط زیست در هر صورت وظیفه اصلی حکومت‌ها است.

کلانتری در ادامه به معضلات محیط زیستی متفاوت نقاط مختلف کشور اشاره کرد و افزود: این روزها خبرنگاران و طرفداران محیط زیست باید آگاهی خود را افزایش داده و با آشنایی بیشتر نسبت به مسائل فنی بتوانند به درستی اطلاع رسانی کنند و مردم باید با حقوق شهروندی خود بیشتر آشنا شوند و هیچ کس حق توهین و یا بی‌احترامی به هیچ خبرنگاری را ندارد و مهم نیست خبرنگار تا چه حد تند صحبت می‌کند.

او با تاکید بر نقش خبرنگاران در پیشبرد اهداف سازمان حفاظت محیط زیست افزود: چون ما تفنگ، اره برقی، تکنولوژی، دستگاه‌های آلوده کننده هوا و … را داریم باید همه چیز را برای خوشبختی خود نابود کنیم؟ اعتقاد دارم که اگر سیاست توسعه متوازن و پایدار دنبال شود، هیچ مشکلی با حفظ محیط زیست و با توسعه نخواهیم داشت.

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه اگر توسعه متوازن و پایدار دنبال نشود، محیط زیست و توسعه قربانی هم خواهند شد، ادامه داد: اگر توسعه رخ ندهد و فقط به فکر حفاظت از محیط زیست باشیم سرنوشت کشور مانند کشورهای آفریقایی استوایی خواهد بود که شاید جنگل‌، هوا و حیات وحش دارند اما مردمشان با وضعیت بدی زندگی می‌کنند و یا عکس آن توسعه بدون توجه به محیط زیست است که در اوایل قرن در آمریکا منجر باران‌های اسیدی شد و قصد داشتند با هزینه کشورهای دیگر کشورشان را نجات دهند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه به سیاست‌های سازمان اشاره کرد و گفت:‌ سیاست سازمان توسعه متوازن و پایدار است و قصد داریم با ایجاد یک سری تغییرات تشکیلاتی به این هدف خود برسیم چرا که نمی‌توانیم با چهار میلیون بیکار بی‌تفاوت باشیم و قوه قضائیه، قوه مجریه و همه سازمان‌ها باید در راستای این توسعه حرکت کنند تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

آب را از میان برده‌ایم

در ادامه این نشست خبری، عیسی کلانتری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او درباره ادغام سازمان منابع طبیعی با سازمان حفاظت از محیط زیست این بحث را قدیمی دانست و گفت: نیازی نیست سازمان‌ها به یکدیگر پیوسته باشند اگر همه دستگاه‌های اجرایی و قوه قضائیه در راستای هدف توسعه پایدار حرکت کنند مشکلی پیش نیامده و به هدف خود خواهیم رسید.

رئیس حفاظت از محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد سلامت محصولات تراریخته که این روزها به بحث روز تبدیل شده است، گفت:‌ بحث محصولات تراریخته در حال حاضر از اهمیت چندانی برخوردار نیست آن هم در شرایطی که مشکل اصلی کشور بحران آب است. با این حال سازمان محیط زیست نیروی کافی و متخصص در این زمینه ندارد. آب را از میان برده‌ایم و حق نداریم طبق عرف بین الملل بیش از 40 درصد منابع آبی تجدیدپذیر خود را استفاده کنیم، اما در کشور ما از 110 درصد این منابع آبی استفاده می‌شود و هیچ کشوری در دنیا حتی کشورهای خاورمیانه منابع آب تجدیرپذیرش را مصر ف نمی‌کند. این برخورد نشان می‌دهد کشور ما هیچ اهمیتی به مساله آب نداده است.

او با اشاره به اینکه در سال 97 میلیون متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود، افزود: اهمیت ندارد که چه چیزی می‌خواهیم تولید کنیم آنچه اهمیت دارد اینکه با فشار اطلاع رسانی جامعه را آگاه کنیم که پتانسیل تولیدات کشاورزی کشور با توجه به بحران آب محدود است. ممکن است برخی از مسئولان بپرسند که تکلیف کشاورزان چه می‌شود؟ جای سوال دارد آیا مصلحت کشاورزان به بودن یا نبودن کشور ارجحیت دارد؟ اگر به اندازه کافی از آب استفاده می‌کردیم با بحران ریزگردها روبرو نبودیم.

اختیارات استان‌ها را افزایش خواهیم داد

او با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست توان علمی کافی را ندارد ادامه داد: این در حالی است که سازمان با تخصص‌های متفاوتی درگیر است از سدسازی، احداث معدن، جاده و … این تقاضاها در سازمان جمع شده و توان پاسخگویی به آن را ندارند در نتیجه دستگاه‌های اجرایی هم بدون مجوز محیط زیستی کار خود را آغاز می‌کنند.

کلانتری با تاکید بر اینکه کار در سازمان حفاظت از محیط زیست ماهیت تعاملی دارد، افزود: نباید به مسائل به صورت صفر و صد نگاه کرد من در ابتدای کارم با مدیرکل‌های سازمان های حفاظت محیط زیست استان‌ها دیدار کردم و یک ساعت به هر کدام فرصت دادم تا مشکلات خود را مطرح کنند. اکثر این مدیران سابقه 20 ساله دارند و در صحبت‌هایشان اکثر مشکلاتشان را بر گردن سازمان حفاظت از محیط زیست می‌دانند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به انتقاد مدیرکل‌های سازمان در محیط زیست ادامه داد: به گفته آنها سازمان اجازه نظر دادن را از آنها می گیرد و به جای استفاده از کارشناسان 20 ساله مقیم استان‌ها از کارشناسان دو ساله استفاده می‌کنند این مشکلات توسط ما حل شده است.

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه به پرسنل سازمان قدرت بیشتری داده خواهد شد، گفت: البته این اختیارات هرگز به طور صد در صد به عهده آنها  گذاشته نخواهد شد. این مساله از آنجایی اهمیت دارد که اگر سازمان درباره پروژه‌ای اظهارنظر نکند آنها کار خود را پیش خواهند برد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه به لزوم تعامل همکاری سازمان با بقیه دستگاه‌ها و ایجاد راه‌حل‌های میانجی اشاره کرد و گفت: باید محیط زیست را با دولت، مجلس و مردم آشتی دهیم البته در مکان‌هایی که نباید یک پروژه ایجاد شود باید به شدت جلوی آن را گرفت در حال حاضر محیط زیست نیاز به 80 میلیون کمک مردم، رسانه‌ها و افکار عمومی دارد. رسانه‌ها باید برای کاهش استفاده از مصرف آب فشار بیاورند. اگر مشکل آب کشور حل نشود دیگر محیط زیستی باقی نخواهد ماند مشکل اصلی کشور آب است.

کلانتری ماندن یا نماندن ایران را به آب وابسته دانست و گفت: حیات وحش، حیات سبز، نیازمند آب است و من 70 درصد وقت خود را به مسائل حوزه آب اختصاص خواهم داد. در همین راستا باید به وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی فشار آورد در حال حاضر وزارت نیرو را رها کرده‌ایم و به وزارت جهاد کشاورزی به خاطر محصولات تراریخته ایراد می‌گیریم.

او در ادامه با اشاره به پروژه‌های سدسازی که توسط سازمان جلویش گرفته شده، ادامه داد: از نظر من سدسازی به محل آن بستگی دارد من با سدسازی در شمال کشور موافق هستم.