شناسایی سالانه ۹۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران

معاون آموزش و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه حدود ۹۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران شناسایی می‌شوند، گفت که سرطان سومین علت مرگ و میر (۱۴درصد از کل مرگ و میر) و ششمین علت بار بیماری در کشور است و افزایش دو برابری بروز آن تا دو دهه آینده پیش‌بینی شده است.

دکتر شهپر حقیقت امروز در نشست خبری کنگره سه‌گانه پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی که ۲۶ تا ۲۸ مهرماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود، در خصوص وضعیت سرطان در دنیا و ایران، اظهار کرد: “افزایش بار ناشی از بیماری‌های مزمن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که در قرن بیست‌و یکم، سیستم‌های بهداشتی در سراسر جهان با آن مواجه هستند”.

معاون آموزش و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی افزود: “افزایش طول عمر و تغییر سبک زندگی مردم همراه با افزایش تماس با بسیاری از عوامل خطر بروز بیماری‌های مزمن، منجر به تغییر بار ناشی از این بیماری‌ها شده و درحال حاضر تهدیدی جدی برای سلامت وطول عمر انسان به شمار می رود”.

وی ادامه داد: “یکی از مهم‌ترین تهدیدهای بازار اقتصاد جهانی خطرات ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و مزمن است. برآورد شده که حدود سه چهارم کل مرگ‌های جهان در سال ۲۰۳۰ مربوط به بیماری‌های غیرواگیر (سرطان ، قلب و عروق و ..) باشد”.

معاون آموزش و پژوهشی پژوهشکده معتمد با بیان اینکه سالانه حدود ۱۴ میلیون مورد جدید سرطان و حدود ۸ میلیون مرگ ناشی از سرطان در دنیا شناسایی و ثبت می‌شوند، گفت: “طبق گزارش آژانس بین‌المللی ثبت سرطان،۵۷ درصد از موارد جدید سرطان، ۶۵ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در مناطق در حال توسعه اتفاق می‌افتد. در حال حاضر سرطان عامل ۱۲ درصد از تمامی مرگ‌های در سراسر جهان بوده و بار جهانی سرطان به علت پیری و رشد جمعیت و نیز رفتارهای پرخطر درحال افزایش است”.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۲ پیشگیری از سرطان و بالا بردن کیفیت زندگی بیماران سرطانی را مورد تاکید قرار داده است، افزود: “با کنترل عوامل خطر نزدیک به ۴۰ درصد مرگ ناشی از سرطان قابل پیشگیری خواهد بود و با درمان و تشخیص به موقع یک سوم بار آن کاهش خواهد یافت. امروزه کنترل عوامل خطر مهمی چون چاقی، کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه نادرست و وجود آلاینده‌های محیطی جزو اولویت‌های مهم بهداشتی کشورها قرار گرفته است”.

شناسایی سالانه حدود ۹۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران

حقیقت اظهار کرد: “به طور متوسط سالانه حدود ۹۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران شناسایی می‌شوند که سومین علت مرگ و میر (۱۴درصد از کل مرگ و میر) و ششمین علت بار بیماری در کشور هستند و افزایش دوبرابری بروز آن تا دو دهه آینده پیش‌بینی شده است”.

وی تاکید کرد: “در سال ۱۳۸۸ از تعداد کل ۴۷ هزار و ۶۷ مورد سرطان ثبت‌شده تعداد ۴۱ هزار و ۱۶۹ مورد (۵۵.۵۸درصد) آن مربوط به مردان و ۳۲ هزار و ۸۹۸ مورد (۴۴.۴۸درصد) مربوط به زنان بوده است. بنابراین نسبت جنسی بروز سرطان در این سال ‌برابر ۱۲۵ است، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ بیمار زن، ۱۲۵ بیمار مرد وجود داشته است. شایعترین این سرطان‌ها در دو جنس، سرطان پوست، پستان، معده و کولوکتال بوده است”.

معاون آموزش و پژوهشی پژوهشکده معتمد گفت: “سرطان موجب هزینه‌های مستقیم مانند هزینه‌های مربوط به تشخیص و درمان بیماری و هزینه‌های غیر مستقیم متعددی شامل از دست رفتن بهره‌وری و کارایی در اثر بیماری غیبت از محل کار به دلیل ناتوانی جسمی و روحی، از دست دادن فرصت‌های شغلی و درآمد اقتصادی خواهد شد”.

وی افزود: “در سراسر دنیا با از دست رفتن و اتلاف مقدار قابل توجهی از درآمد ملی خود در اثر عواقب منفی ناشی از بیماری‌های مزمن بر منابع و نیروهای کاری و کاهش در تولید ناخالص مواجه هستند. کشورهای با درآمد متوسط و کم نیز طبعا با آسیب‌ بالای ناشی از بیماری‌های غیر واگیر مواجه می‌شوند”.

حقیقت یادآور شد: میزان اهمیت و تاثیر ابتلا به سرطان در فرد و جامعه به حدی است که شبکه پیچیده‌ای از معضلات جسمی، روانی وخانوادگی را در ابعاد انسانی و اجتماعی فراهم می‌آورد و هر بخش خود متضمن هزینه‌هایی است که علاوه بر ضرورت انجام محاسبه بار یا برآورد آنها با روش‌های علمی، چالش‌ عظیم تامین منابع مالی مربوطه را برای مردم و سیاست‌گذاران در پی دارد.

معاون آموزش و پژوهشی پژوهشکده معتمد تاکید کرد: “افزایش آگاهی عمومی در مورد بیماری‌های غیر واگیر درحوزه تقویت و تحکیم سیاست‌های ملی در جهت برنامه‌های پیشگیری از بیماری غیر واگیر، ارتقای شاخص‌ها و انجام مداخلات ویژه برای کاهش ریسک فاکتورهای بیماری‌های غیرواگیر، انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، بهبود همکاری و مشارکت در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، برقراری سیستمی جهت پیگیری و ارزیابی پیشرفت‌های انجام شده در زمینه کنترل و پیشگیری غیرواگیر از مهمترین اقدامات توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت در کنترل این بیماری است”.

وی افزود: “در این راستا سازمان جهانی بهداشت هدف‌گذاری روشنی برای کشورهای دنیا مبنی بر اینکه بیماری‌های مزمن باید بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ به میزان ۲درصد در هر سال کاهش یابد، انجام داد. دستیابی به این هدف سبب جلوگیری از مرگ ۳۶ میلیون نفر خواهد شد”.

حقیقت اظهار کرد: “هدف کنترل سرطان کاهش میزان بروز سرطان و مرگ‌ومیر ناشی از آن، بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان و خانواده آنها است. این کار اولا به تولید و افزایش دانش درخصوص روند سرطان‌زایی و عوامل آن نیاز دارد که بر سیر بیماری مؤثر بوده، ثانیا مستلزم درک فاکتورهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متعددی است که نحوه بهینه بهره‌برداری از آن دانش را تعیین می‌کند”.