بر اثر شیوع طاعون در پارک ملی صیدوا حدود یکصد قوچ و میش وحشی از بین رفتند

بر اساس اطلاعات موثق دریافتی بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در پارک ملی صیدوا در استان سمنان طی سه هفته اخیر، تاکنون حدود شصت عدد قوچ و میش وحشی از بین رفته و لاشه آنها معدوم شده است.

‫پارک ملی صیدوا‬‎ ile ilgili görsel sonucu

اما با توجه به کوهستانی بودن بسیاری از زیستگاه های این منطقه به احتمال فراوان تعداد تلفات بیشتر بوده ولی لاشه های حیواناتی که در مناطق صعب العبور از بین رفته اند هنوز مشاهده نشده است.

منطقه صیدوا در واقع زون امن و بخشی از بهترین زیستگاه های منطقه حفاظت شده پرور به شمار می رود که در سومین جلسه شورای عالی محیط زیست در روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ به پارک ملی ارتقا یافت. در این منطقه بیش از دو هزار قوچ و حشی شمارش شده اند که در صورت فراگیر شدن بیماری می تواند منجر به تلفات گسترده ای شود.

با توجه به همجواری صیدوا و پرور نگرانی اصلی در این خصوص انتقال ویروس از صیدوا به منطقه پرور و درگیر شدن تعداد زیادی کل و بز است که در منطقه پرور زندگی می کنند.

با توجه به اینکه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) بیشتر کل و بزها را درگیر می کند در صورت انتقال بیماری به پرور تلفات سنگینی به وجود آمده و فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.

نیروهای محیط زیست با کمک اداره دامپزشکی و منابع طبیعی استان سمنان می بایست هر چه سریعتر نسبت به واکسینه کردن و خروج دام اهلی از این مناطق اقدام کنند.

متاسفانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تاکنون هیچگونه اطلاع رسانی در این خصوص انجام نداده است، بنابراین اطلاعی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره کل در جهت کنترل بیماری در این منطقه وجود ندارد.

طی سال ۹۴ و ۹۵ شیوع این بیماری در مناطق هفتاد قله اراک ، طالقان و الموت ، خرمنه سر طارم ، پارک های ملی خجیر و سرخه حصار تهران و پارک بابا امان بجنورد باعث از بین رفتن بیش از دو هزار کل و بز و قوچ و میش وحشی در این مناطق شد
.