ادعای تولیدکنندگان،مقابل اظهارات مسئولان: مرگ‌ دسته‌جمعی در مزارع پرورش میگوی چابهار

برای ششمین سال باز هم مرگ و میر به سراغ مزارع پرورش میگوی چابهار آمد؛ مرگ و میری که چهار دلیل متفاوت از بیماری “ویبریو”، “کمبود اکسیژن و رشد جلبک”، ” غذای نامناسب و گرسنه ماندن میگوها” تا ” بیماری کهن لکه سفید” برای آن مطرح می‌شود و دیگر تناقض قابل توجه در این میان، میزان درگیری مزارع و استخرهاست که از سوی مسئولان دو – سه استخر و از سوی پرورش‌دهندگان بیش از ۷۰ استخر عنوان می‌شود!

طی ماه گذشته تلفاتی در مزارع پرورشی میگوی گواتر چابهار اتفاق افتاده است که کم و کیف آن از نظر مسئولان و پرورش دهندگان فاصله فاحش و معناداری دارد، چراکه به گفته مدیرکل آبزی‌پروری شیلات این تلفات فقط در یک استخر اتفاق افتاده و ناشی از کمبود آب و اکسیژن و رشد جلبک بوده است. اما طبق گفته رییس اداره کل شیلات استان مرگ و میر در دو – سه مزرعه رخ داده و ناشی از عدم مدیریت پرورش‌دهندگان بوده است. در این میان دامپزشکی نظر دیگری دارد و اعلام کرده که دلیل بروز تلفات یک درصدی به دلیل مناسب نبودن غذای میگو بوده که سایز مناسبی نداشته و سبب شده میگو از آن استفاده نکند و گرسنه بماند.اما پرده دوم این داستان دقیقا اظهارات پرورش دهندگانی است که در نقطه مقابل صحبت‌ها و ادعاهای مسئولان قرار دارد. پرورش‌دهندگان معتقدند که این تلفات جمعی ناشی از بیماری است و اگر به سوء مدیریت آنها برمی‌گشت ۷۰ استخر و چندین مزرعه و چندین پرورش‌دهنده خسارت نمی دیدند. به گفته پرورش‌دهندگانی که دچار خسارت شده‌اند ” مسئولان دامپزشکی با لبخند بیماری را تایید و شفاهی به بیماری “ویبریو” اعتراف کرده‌اند” و از سوی دیگر طبق مذاکره با کارشناسان خارجی و ارسال عکس میگوهای تلف شده و علائم آنها، کارشناسان تشخیص داده‌اند که بیماری عامل مرگ و میر میگوها بوده است. همچنین تولیدکنندگان مدعی هستند که مسئولان برای اینکه خسارت ندهند و ضد تبلیغ برای سرمایه‌گذاری در منطقه نباشد بیماری را پنهان می‌کنند.
فقط یک استخر تلفات داشته است!
در پی تلفات به وجود آمده و اخبار منتشره در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر بروز تلفات مجدد در سایت گواتر و مزارع پرورش میگو چابهار،  وحید معدنی – مدیرکل دفتر میگو و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران – به ایسنا گفت: مرجع تشخیص تلفات و اعلام علت آن دامپزشکی است اما قطعی بیماری در چابهار و گواتر وجود نداشته است، چرا که گزارش‌های سازمان دامپزشکی آن را رد می کند. به گفته وی، فقط در یک استخر و یک مزرعه تلفات رخ داده که آن هم ناشی از بیماری نبوده و برخی پلانکتون‌های غیر مفید رشد کرده که عامل این تلفات شده است اما نکته قابل توجه این است که تولید این منطقه به بیش از ۱۰۰۰ تن برای اولین بار پس از سال‌ها رسیده است. مدیرکل دفتر  میگو و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه کرد: تلفاتی که رخ داده ناچیز بوده است؛ به گونه‌ای که یک پرورش دهنده که پیش‌بینی‌ حدود ۲۵۰ تنی داشته حدود ۲۰ تن از محصولش کم شده است.
معدنی‌ تاکید کرد: اگر هم تاکنون خبر افزایش تولید هزار تنی میگو اعلام نشده به دلیل این است که میخواستیم برای پرورش دهندگان جشن کوچکی در این منطقه بگیریم اما برخی از کسانی که آنجا هستند نمی‌خواهند تولیدی صورت بگیرد و هر چه آنجا تولید کمتر باشد به نفع آنهاست که کار نمی‌کنند، چرا که به جای آن شایعاتی که مطرح می‌کنند باید ببینند که سال‌های گذشته تلفات بسیاری ناشی از بیماری رخ می‌داد که امسال پس از حدود ۱۱ سال سرمایه‌گذاران را تشویق کردیم و توانستیم تولید را به حدود هزار تن برسانیم و برنامه‌های ما نیز به گونه ای است که می‌خواهیم در سال آینده به مرز ۱۵۰۰ تن تولید برسیم. وی گفت: برخلاف شایعاتی که مطرح شده هیچ میگوی تلف شده ای در کانال‌ها رهاسازی نشده و نباید به این مسائل توجه کرد، چرا که سندی در این زمینه وجود ندارد.
دو – سه استخر تلفات داشتند
همچنین هدایت الله میرمرادزهی – رییس اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان – نیز درباره‌ وضعیت پرورش میگو در سایت پرورش گواتر چابهار و وضعیت تلفات به وجود آمده اینگونه توضیح داد که در سال جاری با رعایت همه الزامات بهداشتی توانستیم حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هکتار از مزارع (سطح غیر مفید) را تحت پوشش ببریم که در این میان معاونت امور دام مسئولیت نوع غذای میگو را برعهده دارد و اداره کل شیلات موظف به سیاست گذاری و برنامه ریزی است. همچنین دامپزشکی مسئولیت بیماری را بر عهده دارد که پس از حدود ۹۰ روز از آغاز کشت و انجام ذخیره سازی در تاریخ ۱۴ فروردین ماه امسال، برداشت آغاز شد و محصول به وزن ۱۶ تا ۲۳ گرم و حتی ۳۰ گرم رسید. وی بیان کرد: ناظر اداره دامپزشکی به صورت روزانه از همه استخرهای ذخیره بازدید داشته که هیچگونه بیماری از جمله لکه سفید میگو مشاهده نشده است و گواهی این سازمان برای آنها اعلام و محصولات برداشت شده نیز به کشورهای مختلف صادر شد.
هیچ بیماری نداریم، کمبود اکسیژن باعت مرگ و میر شد