یزد زیستگاه ۱۰ گونه جانوری درمعرض انقراض در کشور است

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست یزد اعلام کرد: یزد زیستگاه ۱۰ گونه جانوری درمعرض انقراض در کشور ازجمله یوزپلنگ، گورخر ایرانی، گربه شنی، گربه پالاس، شاه روباه، عقاب طلایی و هوبره است.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست یزد اعلام کرد: یزد زیستگاه ۱۰ گونه جانوری درمعرض انقراض در کشور است. این گونه ها یوزپلنگ، گورخر ایرانی، گربه شنی، گربه پالاس، شاه روباه، عقاب طلایی، شاهین، بحری، بالابان و هوبره را شامل می‌شود.

حسن اکبری گفت: این گونه ها از ارزش حفاظتی بسیار بالایی برخوردار هستند و اهمیت تنوع زیستی استان بیشتر به خاطر این گونه هاست.

اکبری در ادامه به وضعیت پوزپلنگ در استان اشاره کرد و گفت: با وجود اقداماتی که در گذشته برای حفاظت از این گونه در استان انجام شده اما شرایط آن در حوزه ایران مرکزی بسیار نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: گورخر ایرانی از جمله گونه هایی بود که در دهه ۳۰، جمعیت قابل توجهی در اغلب دشت های استان داشت که به علت شکار بی رویه و تخریب زیستگاه های آن در دهه ۵۰ منقرض شد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: اما در سال ۷۶ اداره کل محیط زیست استان برای احیای گونه یاد شده اقدام به تکثیر آن در اسارت کرد و به موفقیت های خوبی هم دست یافت که اکنون جمعیت کوچکی از گورخر در منطقه کالمند- بهاران به طبیعت بازگردانده شده است.

وی با بیان اینکه از گربه پالاس اطلاعات زیادی در دسترس نیست، افزود: البته در شیرکوه و ارتفاعات شرق مهریز و شهرستان بافق حضور این گونه اثبات شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد اظهار کرد: برای تعیین جمعیت این گونه و پراکنش آن در استان نیاز به اعتبار و مطالعه دقیق است.

اکبری با بیان اینکه گربه شنی از گونه های بومی بیابان های ایران است افزود: این گونه در پارک ملی سیاه کوه، پناهگاه حیات وحش دره انجیر و بخشی از شهرستان بافق و بهاباد مشاهده می شود.

وی مهمترین زیستگاه گونه یاد شده را تپه های ماسه ای بیان کرد و گفت: تهدید فعلی گربه شنی، توسعه گردشگری و کویر نوردی در کنار این تپه های ماسه ای است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد خاطرنشان کرد: شاه روباه نسبت به بقیه گونه های در خطر انقراض استان با مشکلات کمتری روبروست و وضعیت جمعیت ان تاحدی خوب است.

اکبری افزود: گونه هایی چون عقاب طلایی، شاهین، بحری و بالابان جزو پرندگان شکاری هستند و حفاظت از آنها نیازمند نگاه ملی و جهانی است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد اضافه کرد: هوبره، نماد حیات وحش استان است و زیستگاه آن گسترده است و مهمترین تهدید زیستگاههای این گونه هم خشکسالی و تغییر کاربری اراضی است.

وی مهمترین ابزار حفاظت از این گونه را مشارکت مردم و کشاورزان بیان کرد زیرا اراضی کشاوری گاها محل چرای این پرنده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد یادآور شد: البته به غیر از این گونه ها بعضی گونه های ارزشمند و حائز اهمیتی چون پلنگ، کارکال، جیبر و آهو هم در استان وجود دارند.

اکبری گفت: بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ گونه پرنده، ۶۰ گونه پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ گونه خزنده در استان شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه اهمیت این تنوع گونه های استان، فقط تعدادشان نیست بلکه خاص بودن آن است تصریح کرد: این گونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردار هستند و اهمیت تنوع زیستی استان به خاطر این آنهاست. ​