مدیرکل محیط زیست خوزستان: ۶۰‌درصد آلودگی هوای استان خوزستان ناشی از فلرهای نفتی است

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه ۶۰ درصد آلودگی هوای خوزستان ناشی از فلرهای نفتی است گفت که استقرار دستگاه mot جزو حداقل‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوای استان انجام داد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خوزستان خطاب به وزیر نفت اظهار داشت: “سال گذشته قول دادید که دفاتر احیا غرب کارون در خوزستان ایجاد شود اما تا کنون این دفتر احداث نشده است”.

وی با اشاره به فلرهای نفتی افزود: فلرهای نفتی تحت عنوان میدان‌های زودهنگام به تدریج وارد مدار می‌شوند که گاز ترش می‌سوزانند. میدان یادآوران روزانه ۵ میلیون مترمکعب و مجموع میدان‌های غرب کارون۷ و نیم میلیون مترمکعب در روز گاز ترش می‌سوزانند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان با اشاره به احداث واحد انجیال به منظور جلوگیری از گازهای همراه نفت گفت: “واحد ان‌جیال ۳۲۰۰ که قرار بود امسال به بهره‌برداری برسد همچنان در پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد  خود باقی مانده است”.

وی تصریح کرد: “گازهای همراه مناطق نفت‌خیز جنوب با توجه به افزایش تولید  همچنین فرسودگی تجهیزات نفتی اضافه شد و به شدت استان را آلوده کرده است. اکنون اهواز تقریبا در این ۲ ماه اخیر مشکل ریزگرد ندارد اما میزان شاخص کیفیت هوا استاندارد نیست”.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه اکنون نگران وقوع پدیده اینورژن در ماه‌های آینده هستیم عنوان کرد: “پروژه جمع‌آوری گازهای همراه زمان‌بر است تقاضا داریم دستگاه mot در غرب کارون مستقر شود به دلیل اینکه استقرار دستگاه mot جزو حداقل‌ترین کارهایی است که می‌توان برای جلوگیری از آلودگی هوا انجام داد؛ ۶۰ درصد آلودگی هوای خوزستان ناشی از فلرهای نفتی است”.

۲۵۰ میلیون لیتر مالچ نفتی برای احیا اراضی بیابانی نیاز است

احمد رئیس‌زاده  نیز در این جلسه با اشاره به تعامل بین منابع طبیعی و نفت اظهار داشت: “۳۲۴ هزار هکتار تاکنون بیابان‌زدایی شده که این اقدام جز با تعامل بین نفت و منابع طبیعی امکان‌پذیر نبود”.

وی با اشاره به اینکه قبل از دولت نهم و دهم مالچ به صورت رایگان در اختیار منابع طبیعی قرار می‌گرفت، افزود: “در دولت نهم و دهم مصوبه‌ای مبنی بر ۲۰۰ هزار هکتار با اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومان مالچ پاشی شود که این اعتبار را وزارت نفت تامین کند”.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: “وزارت نفت اقدامات خوبی در زمینه مالچ‌پاشی انجام داد و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و کار شد و تنها ۳۸۰ میلیارد تومان باقی مانده که امیدواریم جنبه اجرایی بگیرد”.

وی عنوان کرد: “از ۷ کانون داخلی ریزگرد موجود در استان خوزستان که از این تعداد ۴ کانون به صورت ۱۰۰درصد محدوده تاسیسات نفتی که بخشی از این ریزگردها ماحصل طرح‌های عمرانی است”.

رئیس‌زاده با بیان اینکه قیرآبه در خوزستان قابل استفاده نیست، بیان کرد: “تنها پلیمر معدنی که می‌توان در بیانبان‌زدایی استفاده کنیم مالچ‌های نفتی است که امسال حدودا ۲۵۰ میلیون لیتر مالچ نیاز داریم که بتوان بخشی از اراضی بیابانی را احیا کنیم”.