نابودی ۳۵۰ نخل در آتش سوزی روستای کوپک سیستان وبلوچستان

بخشدار جالق از توابع شهرستان سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت که در پی ۲ فقره آتش سوزی طی شبانه روز گذشته در نخلستان های روستای کوپک ناهوک این بخش ۳۵۰ نفر نخل این منطقه طعمه آتش شد.

عبدالحکیم شاهمیری روز سه شنبه اظهار داشت: “نخستین آتش سوزی ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه آغاز و با تلاش مردم بومی در ساعت ۲۳ مهار شد”.

وی ادامه داد: “در این حادثه ۵۰ نفر نخل بارور به همراه شماری از درختان انجیر، انگور، زردآلو و انار در آتش سوخت”.

وی بیان کرد: “آتش سوزی دوم ساعت یک بامداد به وقوع پیوست که به دلیل حجم گسترده آتش و نبود خودرو آتش نشانی بیش از هفت ساعت به طول انجامید و به همت دهیاری و مردم محلی خاموش شد”.

وی تصریح کرد: “۳۰۰ نفر نخل خرمای بارور و شماری از درختان انگور، انار، هلو و زرد آلو در این آتش سوزی طعمه حریق شد”.

بخشدار جالق گفت: “براساس ارزیابی های اولیه کارشناس جهاد کشاورزی در مجموع هفت میلیارد ریال خسارت بر نخیلات خرما و یک میلیارد ریال به سایر درختان وارد شده است”.

شاهمیری نبود راه دسترسی مناسب برای ورود خودروهای آتش نشانی به مزارع برای مهار آتش و وزش باد شدید را از جمله عوامل گستردگی این آتش سوزی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: “علت بیشتر آتش سوزی ها در منطقه نبود راه دسترسی میان مزارع و هرس و جمع آوری نشدن ضایعات نخیلات است بر این اساس از مردم منطقه تقاضا داریم با جمع آوری به موقع ضایعات خرما و انتقال آنها از سطح باغ ها و بیمه کردن محصولات کشاورزی خود احتمال بروز خسارات را به حداقل برسانند”.

سراوان با دارا بودن سه بخش مرکزی، جالق و بم پشت در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز سیستان وبلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.