تملک اراضی‌ معبد آناهیتا از سوی اداره اوقاف کنگاور به بهانه وجود امامزاده

سرپرست پایگاه معبد آناهیتا شهرستان کنگاور گفت که به دلیل وجود امامزاده ابراهیم در ضلع غربی این بنای باستانی، اداره اوقاف خواستار تملک قسمتی از زمین های این معبد تاریخی شده بود که دادگاه نیز به نفع دعوی اداره اوقاف رای داد و اکنون قسمتی از زمین های این محوطه باستانی به تملک اداره اوقاف درآمده است.

بابک طاهریان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: “معبد آناهیتا در سال ۱۳۱۰ با شماره ۳۱ به ثبت ملی رسیده و در ضلع شمال غربی این معبد، ضریح امامزاده ابراهیم قرار دارد که چندی است اداره اوقاف این شهرستان با طرح دعوی در دادگستری خواستار تملک بخشی از اراضی این محوطه باستانی شده است”.

طاهریان افزود: “بر این اساس طبق آخرین رای صادره از سوی دادگستری این شهرستان، رای به نفع اداره اوقاف صادر شده و این اداره در صدد تملک بخشی از محوطه معبد آناهیتا است”.

وی ادامه داد: “با توجه به ثبت ملی معبد آناهیتا در سال ۱۳۱۰ به شماره ۳۱ هرگونه ساخت و ساز در داخل این محوطه غیر قانونی بوده و تملک این معبد به سازمان میراث فرهنگی و تحت نظارت پایگاه معبد قرار دارد”.

سرپرست پایگاه معبد آناهیتا یادآور شد: “در ضرب العجل ۱۵ روزه ای که داریم مستندات و مدارک خود را به دادگاه ارائه خواهیم داد و امیدواریم مسئولان پرونده با توجه به این مدارک در رای اولیه تجدید نظر کنند و موضوع ثبت ملی بودن این اثر تاریخی را در نظر بگیرند”.

معبد آناهیتا در شهرستان‌کنگاور واقع در استان کرمانشاه، بر سر راه تاریخی هگمتانه و تیسفون قرار گرفته است.

این بنا ۶/۴ هکتار وسعت دارد.

آناهیتا فرشته و نگهبان آب، فراوانی، زیبایی و باروری در نزد ایرانیان دارای مقام بلند و ارجمندی بوده است. این پرستشگاه باشکوه از بزرگترین بناهای سنگی در ایران با بنای چهار ضلعی مستطیل شکل است که قدمت آن به دوره اشکانی و ساسانی نسبت داده شده و نشانه ها و واژه های دوره ساسانی بر روی سنگ های این بنا حکاکی شده است.