رفع تشنگی وحوش خراسان شمالی با تانکرهای آب

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی گفت: به وحوش برخی مناطق حفاظت شده این استان واقع در شمال شرق کشور با تانکرهای سیار آبرسانی می شود.

سید اصغر مطهری اظهار کرد: براثر خشکسالی و خشک شدن چشمه ها و برخی رودها، حیوانان وحشی نیز در تامین آب با مشکل روبه رو شده اند و بر این اساس آبرسانی سیار برای این حیوانات در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی افزود: اکنون برای تامین آب مورد نیاز وحوش، آبشخورها از آب پر می شود.
وی تصریح کرد: مناطق حفاظت شده در جنوب استان بیش از سایر نقاط از خشکسالی متاثر شده است وحوش منطقه حفاظت شده سالوک، ساریگل، میاندشت و قورخود در استان به صورت سیار آبرسانی می شود.
وی در باره کاهش میزان علوفه در مناطق حفاظت شده گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در تامین علوفه وحوش در استان مشاهده نمی شود، بنابراین تغذیه دستی مورد نیاز نبوده است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در باره اثرات خشکسالی بر توان جسمی وحوش گفت: وحوش به لحاظ طبیعی، معمولا خود را با شرایط خشکسالی مطابقت می دهند و در سال جاری خشکسالی اثر خاصی بر توان جسمی و ضعیف شدن آنان نداشته است.
مطهری اظهار کرد: خوشبختانه بیماری خاصی در وحوش مشاهده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: تابستان امسال یک راس بره آهو که به محیط زیست تحویل داده شده و قرار بود به پارک پردیسان بجنورد منتقل شود، مبتلا به طاعون نشخوار کنندگان شناخته که بلافاصله معدوم شد.
خراسان شمالی با 28 هزار و 150 کیلومتر مربع وسعت، 1.7 درصد از وسعت کشور را دارد و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با رودخانه های دایمی، فصلی، قنات و چشمه سارها است.
اکنون در خراسان شمالی 51 گونه پستاندار از جمله یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، قوچ و میش اوریال، کل و بز، آهو، گربه پالاس، گربه وحشی، جنگلی، گراز، گرگ، 141 گونه پرنده از جمله قرقاول، کبک دری، هما، عقاب طلایی، انواع سهره، تیهو، باقرقره، 52 گونه خزنده مانند مار افعی، کفچه مار، چهار گونه دوزیست و هشت گونه ماهی زیست می کنند.