فاضلاب در ایران درآمدی ندارد

اما برخی از کارشناسان حوزه آب و فاضلاب به این جمله اعتقادی ندارند و معتقدند که در حوزه فاضلاب اتفاق خاصی رخ نداده است و وضعیت آب در کشور دوران بحرانی اش را سپری می کند .منصور فلاح راد کارشناس حوزه پسماند در این باره می گوید :

با بهره‌برداری اصولی و مدیریت‌شده از پساب می‌توان تهدید آلودگی را به فرصت بهره‌مندی از این منبع تبدیل کرد. آثار کمبود آب بر فعالیت‌های تولیدی و شاخص‌های کلان کشور بسیار مهم و اساسی است  ، ارتباط فقر چندبعدی خانوارها با منبع تأمین آب آشامیدنی و روش دفع فاضلاب واحد مسکونی نیز از جمله مسائلی است که نیاز به بررسی های همه جانبه دارد . نتایج نشان می‌دهد که زیان کمبود آب در سناریوی خوشبینانه برابر با 34 هزار میلیارد ریال خواهد بود که تا سقف این مبلغ سرمایه‌گذاری در بهبود بهره‌وری آب و بازیافت پساب برای جبران کاهش رشد اقتصادی به‌صرفه است. همچنین، استفاده از آب آشامیدنی ناسالم و دفع غیر بهداشتی فاضلاب در بین خانواده‌های فقیر کشور رواج بیشتری دارد. با توجه به روش‌های فعلی دفع فاضلاب در کشور، لزوم کنترل و هدایت پساب‌ها به منظور استفادة مجدد و کنترل آلودگی آب و خاک اجتناب‌ناپذیر است.
وی در ادامه می گوید متاسفانه هنور ما در حوزه فاضلاب نتوانسته ایم جایگاه مطلوب را پیدا کنیم زیرا بسیاری از کشورها مانند تایلند توانسته اند با تصفیه فاضلاب در مصرف آب و از بین رفتن منابعشان جلوگیری کنند
فلاح راد در ادامه می گوید: شرکت هایی هستند که تخصص فاضلاب دارند و در این پروژه ها فعالیت می کنند . با توجه به فعالیت های اخیر هیچ کدام از این شرکت ها نتواسته اند دستگاههای جدیدی وارد کنند و یا اینکه پروژه جدیدی را اجرا کنند اما فاضلاب بخش دومی نیز دارد که نباید از آن غافل شد . آن هم اینکه بفاضلاب در لایه های زمین و چاهها دفن می شود و در پایین دست آنها استخراج می شود و متاسفانه در جنوب تهران از این فاضلاب برداشت و برای زراعت استفاده می شود و این اتفاق در تهران و مشهد و اصفهان می افتد که ضایعه بزرگی است .
وی با اشاره به بحث درآمد زا بودن فاضلاب ادامه می دهد : یه طور حتم مطرح شدن این درآمد به این بخش مربوط است و گر نه پروژه موفقی در سال گذشته در ایران اجرا نشده است .