آبیدر در آتش سوخت

01 Abidarکوه آبیدر مشرف بر شهر سنندج به عنوان نماد این شهر مطرح است و به همین دلیل همواره مردم حساسیت خاصی نسبت به آن داشته و دارند ولی از دو سال قبل داستان آتش‌سوزی‌ها در این منطقه بکر گردشگری باعث شده تا آبیدر حال و روز خوشی نداشته و با آتش سوزی‌های متعدد رخت سیاه بر کند. به گزارش خبرنگار مهر، بار دیگر یکشنبه شب آتش به جان آبیدر افتاد و با توجه به وزش باد و همچنین عدم کمبود امکانات و تجهیزات بخش زیادی از پیشانی این منطقه سرسبز در سنندج در آتش سوخت.

آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان کردستان چندین سال است که به یک پدیده مخرب تبدیل شده است و متاسفانه با گذشت زمان نه تنها در راستای رفع این معضل اقدامی صورت نگرفته است که این بار این آتش سوزی ها به کوه ها و مراتع اطراف شهرها روی آورده است و هر روز نیز آتش‌سوزی‌های جدید روی می‌دهد.

آتش‌سوزی در آبیدر سنندج از سه سال قبل تاکنون آغاز شده است و در ابتدا تنها بخش‌های از این کوه سرسبز آتش می‌گرفت ولی یکشنبه شب و به دلیل وزش باد بخش زیادی از این منطقه در آتش سوخت و امروز مردم سنندج به جای نظاره ابهت و بلندی این کوه، با رخت سیاه آن مواجه شدند. آتش سوزی در کوه آبیدر سنندج روز یکشنبه از ساعت هشت شب آغاز شد و با تلاش‌های صورت گرفته از سوی شماری از مردم، نیروهای لشکر 28 پیاده کردستان، منابع طبیعی و گروه های کوهنوردی، هلال احمر، آتش نشانی و سایر نیروهای حاضر در این محل حدود ساعت 12 شب مهار شد ولی متاسفانه بخش زیادی از آبیدر از امروز صبح رخت سیاه بر تن کرده است.

02 Abidar 03 Abidar

گسترش آتش به‌واسطه وزش باد و کمبود امکانات:

وزش شدید باد در کنار کمبود امکانات از جمله دو عامل اصلی در راستای گسترش دامنه آتش‌سوزی کوه آبیدر بود و بر اساس آنچه که مدیرکل منابع طبیعی کردستان اعلام کرد: بی تفاوتی مردم عامل اصلی آتش گرفتن آبیدر بوده است.

عدم حضور به موقع نیروهای مختلف از سوی ادارات و سازمان های دولتی مسئول و حتی بی‌تفاوتی خود مردم برای مشارکت در مهار این آتش‌سوزی باعث شده که بخش زیادی از این کوه طعمه حریق شود.

بر اساس گزارش خبرنگار مهر که خود در محل این حادثه حضور داشت، نیروهای حاضر در محل آتش‌سوزی که در نزدیکی به قله کوه صورت گرفت بسیار اندک بود و متاسفانه آنها نیز تجهیزات اولیه برای مهار این آتش‌سوزی را در اختیار نداشتند.

عدم حضور به موقع آتش‌نشانی، منابع طبیعی و سایر سازمان‌ها باعث شده تا شدت آتش سوزی افزایش پیدا کند و متاسفانه حضور این نیروها که امکانات مناسبی را در اختیار نداشتند نیز خود به یک معضل جدی و اساسی در راستای مهار این آتش‌سوزی تبدیل شد.

بی‌تفاوتی مردم شهر سنندج در حالی که نظاره گر وقوع این آتش سوزی هم بودند در نوع خود جالب توجه بود و این مهم در حالی که روی می‌دهد که شاید یک یا دو نسل قبل مردم این شهر با جان و دل برای محافظت از آبیدر تلاش می کردند و به دلیل همین تلاش ها بود که امروز آبیدر به عنوان نماد اصلی این شهر شناخته می شود.

در حالی که معمولا مهار آتش‌سوزی در جنگل ها و مراتع استان کردستان وظیفه اصلی اداره کل منابع طبیعی است ولی به نظر می رسد که می بایست سایر سازمان ها و نهادهای مسئول از جمله شهرداری سنندج در این امر مشارکت می کردند که البته حضور نیروهای شهرداری سنندج در حد بسیار ضعیفی صورت گرفت.

بی‌تفاوتی اعضای شورای اسلامی شهر سنندج!

بی تفاوتی اعضای شورای اسلامی شهر سنندج که تنها یکی دو ماه قبل از زمان برگزاری انتخابات همه آنها در تبلیغات خود از آبیدر به عنوان نماد و هویت سنندج یاد کرده بودند نیز در نوع خود جالب توجه بود چرا که هیچ کدام از 13 نفر زحمت حضور در محل را به خود ندادند و بی تفاوت در مقابل این اتفاق ناخوشایند عبور کردند.

با توجه به گسترش آتش‌سوزی در آبیدر و عدم مهار آن از سوی نیروهای حاضر، با تلاش فرماندار شهرستان سنندج و پیگیری های وی نیروهای لشکر 28 پیاده کردستان نیز به محل وقوع ْتش سوزی اعزام شدند.

صدا ضجه حیوانات وحشی از جمله خرگوش که در آتش می سوختند در کنار کمبود امکانات برای کنترل آتش سوزی دو صحنه دردناکی است که شاید هیچ وقت در ذهن آبیدر پاک نشود و این تصاویر برای همیشه باقی در تاریخ خواهد ماند.

هر چند که این لحظه گزارشی از دلیل وقوع این آتش سوزی در آبیدر سنندج اعلام نشده است ولی گفته می شود که بی تفاوتی مردم و عدم احساس مسئولیت آنها در قبال این منطقه نمونه گردشگری عامل اصلی وقوع این آتش سوزی و سایر موارد بوده است.

آبیدر نه تنها محلی برای گذران روزهای تعطیل مردم سنندج، بلکه نشان و هویتی از شهر سنندج و حتی استان کردستان است و به همین دلیلی زمانی که در هر محفل و نشستی نامی از سنندج و کردستان برده می شود بدون شک ابتدا اسم آبیدر به میان می آید و به همین دلیل آبیدر به عنوان منطقه نمونه گردشگری در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آبیدر این بار هم در آتش سوخت و البته جدای از رخت سیاهی که بر تن کرده، دردناک تر از آن بی تفاوتی مردم و مسئولانی است که همچنان نسبت به وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع احساس مسئولیتی ندارن

منبع: خبرگزاری مهر