ریزگردها ۱۷۲ نفر را روانه مراکز درمانی سیستان و بلوچستان کرد

خبرگزاری هرانا – مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان وبلوچستان گفت که افزایش غلظت ذرات معلق در هوا ناشی از توفان گرد و خاک از روز سه شنبه تاکنون ۱۷۲ نفر از مردم منطقه سیستان و بلوچستان را راهی مراکز درمانی و بیمارستان ها کرده است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، غلامرضا اربابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: “۱۹ نفر از مجموع مراجعه کنندگان در این مدت به دلیل مشکلات تنفسی، ریوی، قلبی و چشمی به مراکز درمانی و بیمارستان های منطقه سیستان و بلوچستان با توجه به شدت بیماری بستری شدند”.
وی افزود: “همچنین ۱۵۳ نفر دیگر با توجه به جزیی بودن مشکلات سرپایی درمان و مرخص شدند

ارسال کننده : مهدی موسوی

وی اظهار داشت: “تلاش اعضای ستاد بحران استان از جمله شرکت های آب و برق، نیروهای امدادی هلال احمر و مراکز بهداشتی به حداقل رساندن خسارات توفان در منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز است”.
هر ساله وزش بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان از نیمه دوم خرداد ماه آغاز می شود و با نوسان تا اوایل مهر ادامه دارد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: “وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستانهای شمال استان (زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون) را امروز به سه برابر حد مجاز رساند”.
رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: “غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت ۵۰۰ میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است”.
علی ملاشاهی افزود: “سرعت وزش باد نیز در این مدت در شمال استان به ۸۶ کیلومتر بر ساعت رسید به طوری که شعاع دید افقی در زهک تا سه هزار متر و زابل تا چهار هزار متر کاهش یافته است”.
وی ادامه داد: “تا اوایل هفته آینده در شمال استان وزش باد شدید و گرد و خاک به ویژه در صبح ها تداوم دارد به طوری که در نقاط مستعد توفان گرد و خاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد انتظار می رود”.
وی گفت: “در این مدت نواحی مرکزی و جنوبی استان با افزایش غبار، باد و گرد و خاک با شدت کمتر رو به رو خواهند بود”.به گزارش ایرنا تردد نکردن غیرضروری به ویژه برای افراد آسیب پذیر در زمان غبار آلودشدن هوا در فضای باز، رعایت حداکثری مقررات رانندگی در هنگام توفان گرد و خاک، مدیریت حرکت ماسه و شن در حاشیه جاده ها و ریل ها و آماده باش مراکز بهداشتی و درمانی از مهمترین توصیه های اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان به شهروندان در این مدت است.سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع (معادل ۵/۱۱درصد مساحت کشور) و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل، خشکسالی و مواج شدن دریا را تجربه کند.
ریزگرد پدیده‌ای اتمسفریک است و مجموعه‌ای است از گرد و غبار، دود و دیگر ذره‌های خشک معلق در هوا که باعث کدر شدن آسمان می‌شوند. خاستگاه ریزگرد آلاینده‌های صنعتی، آمدوشد خودروها، آتش‌سوزی جنگل‌ها، گسترش بیابان‌ها، شخم زدن زمین در آب‌وهوای خشک و … است. ریزگرد اغلب زمانی رخ می‌دهد که ذرات گردوغبارودود در هوای خشک افزایش یابد.