علل آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌ها و مراتع “دلا” خوزستان

علت این آتش‌سوزی‌ها عمدی تشخیص داده شده و در این رابطه پنج نفر به دادگاه معرفی شده‌اند. آتش‌سوزی‌های اخیر در اراضی حفاظت‌شده شیمبار در کوه دلا خسارات زیادی به مراتع و درختان دلا به ویژه درختان بلوک و بنه زده است اما هنوز این خسارت برآورد نشده است. آنچه مسلم است، تخریب برخی زیستگاه‌های جانوری در پی این حریق بوده است. ارسال کننده :  دکتر زهرا ارزجانی

آتش‌سوزی اخیر در مراتع  جنگل‌های کوه دلا در سه مرحله رخ داد. در مرحله اول، آتش‌سوزی از ساعت 20 جمعه (30 تیرماه) آغاز و با تلاش بسیار زیاد در ساعت حدود 23 (یکم تیرماه) اطفا شد. مرحله دوم تنها با گذشت چند ساعت در روز بعد رخ داد که سریعا مهار شد. در رابطه با حریق‌هایی که در گذشته در منطقه اتفاق می‌افتد، عمدتا علت حریق ناشی از اختلاف عشایر بر سر مراتع بود اما در رابطه با این آتش‌سوزی به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیکا با اشاره به کمبود امکانات اطفای حریق در این اداره عنوان کرد: هم این اداره و هم منابع طبیعی اندیکا از نظر نیروی انسانی برای اطفای حریق در مناطق و جنگل‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند. امکانات و تجهیزات اطفای حریق اداره کل حفاظت محیط زیست اندیکا نیز برای منطقه صعب‌العبوری مانند کوه دلا که حدود 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، به هیچ وجه مناسب نیست.