مدیرکل محیط زیست ارومیه: دریاچه ارومیه در آیندەای نزدیک کاملأ خشک می‌شود

ارسال کننده خبر شهریار ایازی

مدیرکل محیط زیست ارومیه: دریاچه ارومیه در آیندەای نزدیک کاملأ خشک می‌شود

کوردستان میدیا: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ٥٠ سانتی‌متر کاهش یافته و تنها ٥% از آب این دریاچه باقی مانده است.

 

خبرگزاری مهر به نقل از مدیرکل محیط زیست استان ارومیه اعلام کردە است، ٩٥% آب دریاچه ارومیه خشک شدە است و هم‌اکنون فقط در کنار پل میانگذر این دریاچه مقدار اندکی آب وجود دارد که این مقدار نیز تا چند روز آینده تبخیر و خشک می‌شود.

 

با نزدیک شدن ایام تابستان و فصل گرما، کاهش ٥٠ میلیمتری بارندگی‌ها طی سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه قبل در ارومیه و با توجه به خشکی دریاچه، کارشناسان آب نسبت به وقوع بحران آب در منطقه هشدار داده‌اند.

 

در همین ارتباط معاون امور عمرانی ارومیه گفتە است: در صورت ادامه روند خشکی و کاهش سطح آب دریاچەها، آب در این استان جیرەبندی می‌شود.

 

گزارش‌های دریافتی از روستاهای استان ارومیه حاکی از این می‌باشد که علی‌رغم وجود آب در بسیاری از این روستاها اما آب آشامیدنی آنان با استفاده از تانکرهای آب تامین می‌شود.

 

خشکی تالاب‌ها و دریاچەهای استان ارومیه دامنگیر ساکنین منطقە شدە است و افزایش ریزگردها و آلودگی هوا تهدیدی جدی برای محیط زیست استان ارومیه و حتی کشورهای همسایه شدە است.

 

٣٠ سال پیش فقط دو کانون ریزگرد در استان وجود داشت اما امروز این تعداد در سایه بی تدبیری‌های رژیم اسلامی ایران به ١٨٧ کانون ریزگرد در استان افزایش پیدا کرده است.