سرانه مصرف آب در ایران ۴۷ درصد بیش‌تر از استاندارد جهانی است

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز، درحال حاضر میزان سرانه مصرف آب توسط هریک از شهروندان بالغ بر ۲۲۰ لیتر درشبانه روز است.

ارسال کننده : نادر زندی

‫سرانه مصرف آب در ایران ۴۷ درصد بیش‌تر از استاندارد جهانی است‬‎ ile ilgili görsel sonucu

غلامرضا رضایی‌فر می گوید بر اساس استانداردهای تعریف شده جهانی، مصرف سرانه آب ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است که در ایران سرانه مصرف حدود ۴۷ درصد، از استانداردهای جهانی بیشتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز همچنین اعلام کرده که این استان در ۱۰ روز اول تیر ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش مصرف داشته.

رادیو زمانه در این خصوص گزارش کرد؛ در حال حاضر حجم مخازن ذخیره آب استان البرز در ساعات پر مصرف کاهش یافته و شهرها و روستاهای این استان با افت فشار مواجه‌اند.

سفره‌های آب‌های زیرزمینی اصلی منبع تأمین آب در استان البرز است. آمار برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی در ایران حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد است. متخصصان بین‌المللی نسبت به برداشت بالای ۴۰ درصد از آب‌های زیرزمینی هشدار می‌دهند.

آبفای البرز به شهروندان این استان توصیه کرده تا برای مصرف بهینه آب «شناور کولرها را برای جلوگیری از نشت آب تنظیم کنند، مدت زمان استحمام را کاهش دهند، حیاط، کوچه و خیابان با شلنگ آب را نشورند و درختان و فضای سبز منازل را در شب و یا صبح زود (بدون غرقاب کردن) آبیاری کنند».

مقامات ایران تأیید کرده‌اند که این کشور برای تأمین آب آشامیدنی و صنعتی شهروندانش دچار مشکل‌ است. بر اساس آماری که دو  سال پیش اعلام شده بود آبرسانی به دستکم ۷ میلیون روستایی ایران از طریق تانکر انجام می‌شود.

این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از کل آب مصرفی در ایران در بخش صنعتی و آشامیدنی استفاده می‌شود و مابقی به بخش کشاورزی تعلق دارد.