با قهرمانانی آشنا شوید که جایشان در رسانه ملی و مراسم‌های تقدیر خالی‌ است

به فاصله بیش از یک دهه از شکل گیری معضل گرد و غبار و در حالی که گام های دولتمردان در این زمینه بسیار کند برداشته می‌شود و بسیاری از مردمِ درگیر با این معضل، معتقدند کاری از دستشان در این زمینه ساخته نیست، در یکی از شهرهای جنوبی کشورمان، طرحی در دست اجرا قرار گرفته و در حال تکوین است که می‌تواند الگوی ایرانیان باشد.

ارسال کننده : سید مهدی موسوی

هر چه سن ابتلای بسیاری از نقاط غربی، جنوب غربی و جنوبی کشورمان به پدیده گرد و غبار بیشتر و دشواری های زندگی در این مناطق کشورمان افزون می‌شود، این باور تقویت می‌شود که راهی برای مقابله با این معضل، دست کم در کوتاه مدت وجود ندارد و تنها چاره، سر کردن با وضع موجود و امید بستن به طرح های بلند مدت است. نوعی ناامیدی که نه تنها گریبان بسیاری از مسئولان کشورمان را گرفته، که به نظر می‌رسد در دل بسیاری از هموطنانمان نیز رخنه کرده است.

موضوعی به غایت ناراحت کننده که البته صحیح هم نیست. این را اقدام یک خانواده دلسوز اهل بندرلنگه نشان می‌دهد که کاری کارستان کرده‌ و موفق شده‌اند دست کم به اهالی این دیار و مسئولانشان بقبولانند مقابله با گرد و غبار، کاری غیر ممکن یا گره خورده با مسائل فراوان و پر هزینه نیست، بلکه در وهله نخست، نیازمند عزم است؛ عزمی که علی حسن نژاد، محیط بان اهل این بندر جنوب کشورمان، برادرش و فرزندش دارند و به کمک آن، 16 هزار نهال در این منطقه غرص شده تا نویدبخش روزهای کم گرد و غبارتر برای این شهر در آینده باشد؛ کاری بسیار بزرگ که نه سازمان حفاظت محیط زیست، یا سازمان منابع طبیعی یا استانداری و فرمانداری یا بسیج سازندگی یا…، که سه هموطن دلسوزمان رقم زده‌اند تا ثابت شود، حال و روز ناخوش بسیاری از شهرهایمان، نتیجه کوتاهی هاست، نه غیر ممکن و سخت بودن رفع مشکلات.

 کوتاهی سابقه داری که در روایت کاشتن این حجم از نهال های بومی توسط این سه قهرمان هم به وضوح خودنمایی می‌کند، وگرنه تا کنون بارها و بارها روایت کاشتن 16 هزار نهال بومی در بندرلنگه برای مقابله با معضل ریزگردها را شنیده و از جزئیاتش مطلع شده بودیم؛ درست مثل طرح های کوچکتری که توسط نهادهای مختلف صورت می‌گیرد و با آب و تاب، برای عموم روایت می‌شود!

این در حالی است که محیط بان اهل بندر لنگه و برادر و فرزندش را نمی‌شناسیم و درباره اقدام بی نظیرشان چیزی نشنیده‌ایم؛ انگار نه انگار که مقابله همه جانبه با معضلاتی مانند گرد و غبار باید با حمایت تمام قد و همه جانبه از چنین طرح هایی صورت پذیرد. کمترین کاری که برای قدردانی از این قهرمانان می‌توان انجام داد و تا حالا صورت نگرفته است. شاید به این دلیل که هنوز هیچ یک از مسئولان متوجه طرح در دست اجرای خانواده حسن نژاد نشده‌اند!

قهرمانانی که اگر به برنامه های تلویزیونی راه یافته یا به واسطه دیگری به مردم شناسانده شوند، می‌توان امید داشت به الگویی نیک و ارزشمند برای مقابله با گرد و غبار تبدیل شده و دست کم، احساس یأس حاکم شده بر برخی مسئولان و مردم در مقابله با معضل ریزگردها را از بین ببرند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، می‌توان امیدوار بود آسمان شهرهای غربی، جنوب غربی و جنوبی کشورمان در سال های پیش روی، صاف تر از امروز باشد و نفس شمار کمتری از هموطنانمان به شماره بیفتد.