ساعدی: مصوبه احیای تالاب های خوزستان عملیاتی نشده است

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه با انتقاد از اینکه تالاب هورالعظیم از بی آبی رنج می برد، گفت که عمده منشا ریزگردهای خوزستان ناشی از این تالاب است. وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت در خصوص ابگیری تالابهای خوزستان افزود ” این مصوبه تاکنون عملیاتی و پیاده نشده است و از ورود آب به تالاب هامون جلوگیری می شود”.

ارسال کننده : نادر زندی

قاسم ساعدی با انتقاد از اینکه تالاب هورالعظیم از بی آبی رنج می برد و احیای آن همچنان بلاتکلیف مانده است با یادآوری اخرین جلسه هیات دولت در اسفند سال گذشته، گفت: “بر اساس مصوبه این جلسه وزارت نیرو موظف شد تالاب های خوزستان را در اولویت آبگیری قرار دهد تا بخشی از ریزگردها با این اقدام کنترل شود اما متاسفانه این مصوبه تاکنون عملیاتی و پیاده نشده است و از ورود آب به تالاب هامون جلوگیری می شود”.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادعای رییس سازمان محیط در مورد احیای بخش زیادی از تالاب واقعیت نداشته و کذب محض است، تصریح کرد: “مشخص نیست این مقام مسوول بر چه میزان و مبنایی چنین ادعایی را مطرح می کند در حالی که به عنوان یکی از شهروندان دشت آزادگان و فرزند هور از وضعیت نامطلوب تالاب آگاهی کامل داشته و از احیای ۷۳ درصدی تالاب بی خبر هستم؛ اظهارات این مقام مسئول در حالی مطرح شده که ۶۵ درصد تالاب خشک است”.

ساعدی ادامه داد: “مشخص نیست مسئولان محیط زیست تا چه زمانی می خواهند از اعلام آمارهای نادرست و شعار دادن در مورد احیای تالاب دست بردارند؛ اعلام چنین آمارهای کذب و نادرستی شایسته دولت خدمت گذار مردم نبوده و بهتر است چنین آماری از سوی آنها بار دیگر تکرار نشود”.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه اکتشاف و برداشت نفت و ایجاد دکل های نفتی خشکی بخش زیادی از تالاب هورالعظیم را به دنبال داشته است، ادامه داد: “متاسفانه ۴۰ هزار هکتار از تالاب توسط وزارت نفت تبدیل به سکوهای نفتی شده و این دستگاه طی ۱۵ سال گذشته بسیاری از چاه ها را خشک و نیزارها را سوزاند به گونه ای که در حال حاضر استخراج و بهره برداری نفت در اعماق تالاب انجام می شود”.

وی مدیریت نادرست آب، عدم تامین حقابه رودخانه ها و کشاورزی و همچنین ایجاد سدهای غیرکارشناسی را از عوامل موثر در خشکی تالاب های کشور دانست و گفت: “با ایجاد سدهایی مانند کرخه، مریوان و …آب سهمیه بندی شد و سدها بدون در نظر گرفتن حقابه تالاب ها  ایجاد شد”.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه دشت آزادگان و هویزه قطب کشاورزی استان خوزستان هستند، افزود: “متاسفانه به علت خشکی هورالعظیم کشاورزی و پرورش ماهی از بین رفته و گاومیش داران برای تامین معیشت خود با مشکل مواجه شده اند”.

ساعدی با انتقاد از اینکه رودخانه های کرخه و کرخه نور به نهری از فاضلاب تبدیل شده اند، افزود: “متاسفانه مردم خوزستان با ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب هورالعظیم دست و پنجه نرم می کنند و به گونه ای منشا قسمت عمده ریزگردهای خوزستان تالاب هورالعظیم است”.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای بهبود وضعیت تالاب های کشور باید هر چه سریع تر نسبت به اجرای قانون حفاظت از تالاب ها  اقدام کند، تصریح کرد: “سازمان محیط زیست به عنوان متولی محیط زیست باید به احیای تالاب های کشور توجهی جدی داشته باشد و نسبت به تامین حقابه تالاب ها اقدام کند”.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس دهم، آبگیری تالاب ها و رهاسازی آب در رودخانه های خوزستان را مهمترین راهکار کنترل ریزگردها دانست و گفت: “باید آب کرخه در هورالعظیم رهاسازی و موانع سد راه ورود آب به تالاب از سوی وزارت نفت برطرف شود”.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با هشدار نسبت به اینکه ریزگردهای ناشی از تالاب خوزستان سلامت مردم خوزستان را تهدید می کند، گفت: “وزارت نیرو باید با مدیریت منابع آب توجه ویژه ای به تامین حقابه تالاب های خوزستان به ویژه هورالعظیم داشته باشد”.