سفرکارشناسان خارجی برای ذخیره گاه یوزپلنگ به ایران

مدیرملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به برگزاری جلسه خردادماه با حضور رییس بخش گربه سانان برنامه جهانی حفاظت، گفت:به زودی تیم کارشناسی برای بررسی ایجاد ذخیره گاه یوزپلنگ به ایران می آید.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

يوز

هومن جوکار افزود: بررسی ها نشان می دهد با توجه به شرایط کنونی یوزپلنگ ها در کشور نیازمند انجام یک سری برنامه ها از جمله ایجاد ذخیره گاه یوزپلنگ هستیم.
وی اظهار کرد: این ذخیره گاه به این صورت است که محدوده بسیار وسیعی از زیستگاه یوزپلنگ ها در قالب چندین هکتار محصور و رفت و آمد دام در آنها متوقف می شود.
جوکار با اشاره به مطرح شدن ایجاد این ذخیره گاه در جلسه کارشناسی ۱۷ و ۱۸ خرداد ماه گفت: در جلساتی که کارشناسان خارجی نیز حضور داشتند، وضعیت یوزپلنگ ها و زیستگاه ها به اطلاع آنها رسید و تصمیماتی مبنی بر تهیه برنامه استراتژیک آینده یوزپلنگ گرفته شد و ایجاد ذخیره گاه برای حفاظت منوط به بررسی بیشتر شد.
وی تاکید کرد: البته ایجاد ذخیره گاه به عنوان یکی از اولویت ها تعیین شد اما هم کارشناسان خارجی و هم داخلی معتقد بودند که تصمیم گیری در این زمینه نیازمند بررسی و جمع بندی اطلاعات بیشتر و دقیق تری است.
جوکار گفت: بر همین اساس رییس بخش گربه سانان برنامه جهانی حفاظت که در جلسه حضور داشت گفت که در کمترین زمان ممکن یک تیم کارشناسی متخصص در همین زمینه را برای بررسی بیشتر موضوع به ایران می فرستند.
وی تاکید کرد: با توجه به برگزاری سلسه جلسات متعدد با حضور کارشناسان داخلی و خارجی و مطرح کردن موضوع، تصمیم بر این شد که بررسی و تحقیق بیشتری صورت گیرد تا تمام معایب و مزایای ایجاد ذخیره گاه ها شناخته و بعد وارد اصل موضوع شویم از این رو تیمی که وارد کشور می شود تمام ابعاد و زوایای موضوع را بررسی خواهد کرد و زمانی که به این نتیجه برسیم که اجرای آن صد در صد به نفع یوزپلنگ و حفظ جمعیت آن خواهد بود، وارد فازهای بعدی خواهیم شد.
جوکار گفت: پیش از این ما با افکار و تحلیل خود معتقد بودیم که ایجاد ذخیره گاه می تواند یکی از گزینه های مناسب برای حفاظت از یوزپلنگ باشد اما اکنون منوط به تایید نهایی توسط کارشناسان خارجی و با تجربه در این زمینه شده است.
*** وضعیت یوزپلنگ ها در زیستگاه های جنوبی کشور بحرانی است
وی گفت: بررسی ها از زیستگاه های یوزپلنگ در کشور نشان می دهد که بحران در زیستگاه های جنوبی کشور مانند استان یزد و کرمان نسبت به مناطق شمالی جدی تر است.
وی افزود: در مناطق شمالی کشور مانند ‘ توران’ در سمنان و ‘ میاندشت’ در خراسان شمالی امیدواری نسبت به یوزپلنگ ها بیشتر است و اخیرا نیز چند عکس از یوز ماده به همراه توله ها منتشر شده است.
وی با بیان اینکه امید در زیستگاه های شمالی کشور بیشتر است گفت: اما فشار بر این مناطق نیز زیاد است که باید رفع شود مانند ورود دام به زیستگاه یوزپلنگ ها که در مناطق شمالی مانند توران و میاندشت بسیار جدی است که باید در اقداماتی سریع، جمعیت دام در این مناطق کنترل شود.
جوکار افزود: در زیستگاه های جنوبی مانند محور عباس آباد (محدوده بین میامی تا سبزوار ) عملیات فنس کشی و تکثیر در اسارت برای جبران کاهش یوزپلنگ های ماده در حال انجام است.