شش کلانشهر و ۲۸۹ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند

بحران آب سال ها است که در ایران نهادینه شده و امسال نیز مانند تمام سال ها برخی شهر ها بیشتر با این معضل دست و پنجه نرم می کنند به طوری که در حال حاضر طبق اعلام مسئولان آبی شش کلانشهر و ۲۸۹ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند.

ارسال کننده : نادر زندی

کلانشهرهای اصفهان، بوشهر، بندر عباس، شیراز، کرمان، مشهد به همراه ۲۸۹ شهر کشور در تابستان امسال دارای تنش آبی هستند؛ به این معنی که منابع آب موجود و مصرف آن ها در حالت سربه سر قرار دارد و در این وضعیت، کنترل مصرف از سوی مشترکان به‌ویژه در ساعت‌های پیک مصرف برای پایداری خدمات بسیار تعیین کننده خواهد بود.

براساس گفته های رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در برخی از شهرهای کشور و کلانشهرها ممکن است تنش آبی و کاهش فشار آب ایجاد شود، در بسیاری از شهرها ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد با افت فشار آب روبرو شویم ولی به دلیل قدمت شبکه آن شهر نتوان فشار شبکه موجود در آب شهری را از حدی بالاتر ببریم که از جمله این شهرها می‌توان به شهر بوشهر اشاره کرد.

به گفته وی، طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی دمای هوا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور بین ۰.۵ تا ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر خواهد شد و این سبب می‌شود تا میزان مصرف آب افزایش یابد و اگر به دلیل افزایش دما میزان مصرف آب در اوج زمان مصرف بیش از حد انتظار بالا برود ممکن است حجم مخازن کاهش یابد.

وی ادامه داد: اگر میزان مصارف افزایش یابد حتی با وجود آب پشت سدها، در بسیاری از مواقع تاسیسات پاسخگوی نیاز بیش از حد مشترکان نخواهد بود.

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران، محدودیت منابع آبی در کشور را موضوعی نگران‌کننده توصیف کرده بود.

به گفته وی٬ بخش کشاورزی به دلیل استفاده از «روش‌های آبیاری منسوخ»٬ بیشترین میزان آب را بلعیده است.

ایران در منطقه‌ای خشک از جهان قرار دارد و بسیاری از مساحت آن را بیابان فرا گرفته است.

با وجود این، بحران خشکسالی، کاهش بارش و آنچه مدیریت و استفاده نادرست از منابع آبی موجود عنوان شده، به خشک شدن بسیاری از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های حیاتی ایران در سال‌های اخیر منجر شده است.