سیگنال مرگ هیرکان موجوداست/بررسی پرونده دربازرسی سازمان محیط زیست

مدیرکل محیط زیست استان گلستان گفته اینکه عده‌ای می‌گویند هیرکان تنها ۳۵ روز زنده بوده کذب است اما داده‌ها نشان می‌دهد سیگنال مرگ هیرکان در همان تاریخ مورد ادعا ارسال شده است.

ارسال کننده : سید مهدی موسوی

هیرکان پلنگ گلستان دفن شده پنهانکاری محیط زیست

پیگیری‌های مکرر خبرنگاران و فعالان حیات وحش دربارهٔ وضعیت هیرکان، پلنگ ماده‌ای که تابستان گذشته علیرغم مخالفت کارشناسان در طبیعت رهاسازی شد، هر بار با این پاسخ رو به رو می‌شد که سیگنال‌های حیاتی گردنبند ردیاب نشان می‌دهد هیرکان زنده است و حتی شکار نیز می‌کند.

با این حال طی دو روز گذشته برخی فعالان حیات وحش از مرگ هیرکان خبر دادند و مدعی شدند حیوان پس از رهاسازی حدود ۳۵ روز بیشتر دوام نیاورده، جنازه او سه ماه در فریزر اداره کل محیط زیست بوده و ماه‌های پس از آن هم محیط‌بانان گردن‌بند ردیاب را جابه‌جا می‌کرده‌اند تا پلنگ زنده وانمود شود.

انتشار این اخبار توسط رسانه‌های رسمی در آغاز سکوت مسئولان محیط زیست را به دنبال داشت اما سرانجام مدیرکل محیط زیست گلستان صبح امروز در یک نشست خبری با تأیید خبر مرگ هیرکان ماده پلنگ رهاسازی شده در پارک ملی گلستان گفت به زودی ورکان پلنگ نری که همزمان با هیرکان پیدا شده بود نیز رهاسازی می‌شود.

اسماعیل مهاجر در این نشست خبری گفت: هیرکان، ماده پلنگ که شهریورماه سال گذشته با حضور رئیس سازمان محیط زیست در مارک ملی گلستان رهاسازی شد، قطعاً زنده نیست اما تعیین زمان مرگ پس از حضور کارشناسان بین‌المللی و مؤسسه تولیدکننده قلاده که پایان خرداد به ایران می‌آیند اعلام می‌شود.

به گفته وی با نصب سیستم ردیاب به نرم‌افزار و تجزیه و تحلیل داده‌ها علت مرگ هیرکان و زمان آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرده بود اینکه عده‌ای اعلام می‌کنند هیرکان تنها ۳۵ روز زنده بوده کذب است و بیشتر جوسازی و غوغاسازی برای انتخاب هیئت دولت است.

نکته مهم اما آنجاست که سید مجتبی حسینی معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست گلستان تنها سه روز پیش در پاسخ به ادعای مرگ هیرکان گفته بود: ردیاب و فرستنده به‌گونه‌ای طراحی‌شده که به‌محض تلف شدن حیوان سیگنالی تحت عنوان سیگنال مرگ ارسال می‌کند که خوشبختانه تاکنون چنین پیامی از ردیاب نصب‌شده بر گردن هیرکان دریافت نشده است.

وی به علاقه‌مندان و دغدغه‌داران فضای مجازی هم اطمینان خاطر داده بود که به‌محض دریافت چنین علامتی، آنان نخستین کسانی خواهند بود که از آن باخبر خواهند شد.

با این حال یک منبع آگاه در سازمان حفاظت محیط زیست اکنون ضمن تأیید این که چنین امکانی در گردن‌بند ردیاب تعبیه شده اعلام کرد: سیگنال مرگ درست در همان تاریخ مورد بحث یعنی ۳۵۵ روز بعد از رهاسازی ارسال شده و تمام داده‌های آن نیز موجود است.

به گفته وی، این داده‌ها در اختیار حراست و بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست نیز قرار گرفته و در واقع ریاست سازمان به اداره کل استان گلستان مهلت داده بوده در این نشست خبری واقعیت را اعلام کرده و حسن نیت خود را ثابت کنند؛ اتفاقی که در عمل رخ نداده است.

این منبع آگاه تأکید کرده که در آغاز هفته آینده مدارک بیشتری هم دربارهٔ این پرونده ارائه خواهد شد و با توجه به این که اداره کل محیط زیست گلستان از فرصت فراهم شده برای اثبات حسن نیت خود بهره نبرده، قطعاً سازمان طی هفته آینده با مسئولان این اداره کل و خاطیان پرونده هیرکان برخورد قانونی و قاطع خواهد کرد.