گزارش ماهانه اخبار نقض حقوق محیط زیست در اردیبهشت 1396

 تهیه و تنظیم : آقای جمشید غلامی سیاوزان

در اردیبهشت ماه نیز همچون ماههای گذشته شاهد نقض حقوق محیط زیست بودیم که به اختصار به درج مطالب ان پرداخته ایم تا به اطلاع عموم برسد.

توقف فعالیت یک کارگاه غیرمجاز ذوب سرب
رییس اداره محیط زیست شهرستان ری ضمن اشاره به تخریب و توقف یک واحد ذوب سرب بر برخورد جدی با واحدهای آلاینده تاکید کرد.
زهره عبادتی با اعلام این خبر گفت: پس از انجام پیگیری‌های قضایی و اخذ حکم از شعبه ۱۰۱ دادگاه جزایی کهریزک، فعالیت یک کارگاه آلاینده ذوب و ریخته‌گری سرب واقع در گلحصار جاده حسن آباد متوقف شد.
رفع تصرف ۶.۷ هکتار از اراضی ملی در سرخه حصار
امامعلی یگانزاده با اشاره به اینکه درماه‌های فرورین و اردیبهشت امسال حکم رفع تصرف اراضی ملی در پارک ملی سرخه حصار با دستور معاون دادستان و سرپرست دادسرای حمایت از انفال و ثروت های عمومی ناحیه ۳۷ تهران(مبارزه با زمین خواری) و مراجع قضایی گرفته شد،اظهار کرد: جمعا ۶.۷ هکتار از اراضی تصرفی که بالغ بر تقریبا ۶ هکتار آن در پلاک سرخه حصار و توسط شهرداری در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار داشت و بخشی دیگر از آن نیز در تصرف شخصی بود رفع تصرف شد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست: بیش از ۲۰۰۰ پرونده زمین‌خواری باز است
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح وضعیت پرونده های زمین خواری در کشوراز اجرای برنامه های زیربنایی برای مقابله با زمین خواری در دولت یازدهم خبر داد.
سیدمحمد مجابی با اشاره به اینکه حفاظت از عرصه‌های ارزشمند کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در جهان قسمت‌های با اهمیت تحت عنوان ذخیره‌گاه زیست کره مورد حفاظت قرار می‌گیرد. در کشور ما نیز بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، مناطق ارزشمند تحت عناوین اثر طبیعی ملی،‌ پناهگاه حیات وحش، پارک ملی و منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار می‌گیرند.
شهرستان سراوان؛ کمبود آب، نبودن جاده استاندارد و جولان موشها در بیمارستان
روستای قادرآباد در شهرستان سراوان با بحران کم آبی روبه رو است، همزمان رئیس راهداری و حمل و نقل جاده از وجود بیش از هزارکیلومتر جاده خاکی در سراوان و نبود جاده استاندارد در این منطقه خبر داده است. در گزارشی دیگر به نقل از منابع محلی، موشها در بیمارستان سراوان که باید محلی پاکیزه باشد جولان می دهند، ویدیویی از حضور این موشها در فضای عمومی منتشر شده است.
دستگیری 2 صیاد متخلف به جرم صید غیر مجاز ماهی در سد گلابر زنجان
امجد باقری افزود: این 2 صیاد خاطی که غیربومی هستند روز دوشنبه هفته جاری در حوالی روستای قمچقای، دستگیر و به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی شهرستان ایجرود معرفی شدند.

کشف ۳۸ میلیون قطعه زباله پلاستیکی در دوردست‌ترین نقطه جهان
یکی از دوردست‌ترین مناطق جهان در جنوب اقیانوس آرام همچنین به عنوان یکی از آلوده‌ترین نقاط دنیا شناخته شده است.
در مطالعات کارشناسان امور دریایی مشخص شد جزیره “هندرسون” در جنوب اقیانوس آرام با ۹۹.۸ درصد آلودگی پلاستیکی، بالاترین میزان انباشت آلودگی‌های انسانی در جهان را دارد.
وجود نزدیک به ۱۸ تُن پلاستیک انباشته شده در یک جزیره که در عین حال دور از دسترس بشر هم هست، تاییدکننده گستردگی آلودگی پلاستیکی دریایی در این منطقه و فاجعه بار بودن آن است.
یک توله پلنگ در فیروزکوه ازبین رفت
به دنبال گزارش مردمی مبنی بر مشاهده یک توله پلنگ در حاشیه روستای لزور در منطقه ارجمند فیروزکوه، نیروهای محیط زیست این شهرستان عازم محل مورد نظر شدند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه در این باره گفت: محیط بانان پس از رسیدن به محل با توله پلنگی روبرو شدند که بسیار ضعیف و ناتوان شده بود.
محمد فریدی اظهار داشت: با تماس محیط بانان اکیپی از شبکه دامپزشکی شهرستان و سازمان محیط زیست راهی محل شدند اما متاسفانه توله پلنگ پیش از رسیدن اکیپ دامپزشکی از بین رفت.
جمع آوری 11رشته تور ماهیگیری از رودخانه بابل رود
درفصل تخم ریزی ماهیان مولد یا رودکوچ برای تخم ریزی از دریا به رودخانه ها (از آب های شور به آب های شیرین) مهاجرت می کنند.
صیادان با استفاده از روش های مختلف به صید غیرمجاز ماهی می پردازند. در این رابطه مامورین حفاظت محیط زیست بابل درحین گشت و کنترل رودخانه های این شهرستان 10 رشته تور ماهیگیری غیرمجاز و یک رشته تور سالیک را از دهانه رودخانه بابل رود در منطقه کاردکش (بابل کنار) جمع آوری نمودند.
رفع تصرف 8 هکتار از اراضی ملی منطقه جوکندان تالش
با دستور قضایی اباصلت جهانگیری دادستان عمومی و انقلاب تالش، 8/1 هکتار از اراضی ملی در محدوده تالاب حفاظت شده منطقه جوکندان تالش رفع تصرف شد.‌
ذرات معلق ۲.۵ میکرون باعث سرطان می‌شود، ۱۹۰ ایستگاه در کشور پایش آنلاین را انجام می‌دهند
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دو نوع ذرات معلق در آلایند‌های در کیفیت هوا مؤثر هستند، گفت: ذرات معلق ۲.۵ میکرون به دستگاه تحتانی منتقل می‌شوند و باعث بروز بیماریهای گوارشی، تنفسی و سرطان هستند.
سعید متصدی عصر امروز در مراسم افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور اظهار کرد: در حال حاضر آزمایشگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست بنزن و فلزهای سنگین را مورد آزمایش قرار می‌دهند.
کیفیت هوای اهواز برای همه افراد ناسالم شد
دستگاههای سنجش کیفیت هوای مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور نشان داد که کیفیت هوای اهواز در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت.
سازمان حفاظت محیط زیست در آمارگیری روزانه خود شاخص کیفی هوای کلان‌شهرها و مراکز استانها در 24 ساعت گذشته منتهی به ظهر امروز (یکشنبه 24 اردیبهشت ماه) را به‌طور کامل مورد بررسی قرار داد.
وضعیت شترهای دوکوهان مانند یوزپلنگ آسیایی،بحرانی است -فقط 100 شتر دوکوهان در ایران باقی مانده است
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شتر در سرتاسر دنیا به عنوان یک گونه مقاوم، کم توقع و با پتانسیل بالا معرفی شده است که اهمیت پرورش آن در دنیا، با توجه به افزایش اقلام خوراکی، کمبود مراتع و همچنین فرآورده‌های تولیدی منحصر به‌فرد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات در حال افزایش است.
با اتهام تخریب محیط زیست؛ صدور حکم حبس و جزای نقدی برای شهروند فومنی
خبرگزاری هرانا ـ یک شهروند فومنی با اتهام تخریب و تصرف اراضی منطقه حفاظت شده گشت رودخان به یک سال حبس و ۲۲۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.
صدور 15 اخطار زیست محیطی به واحدهای تولیدی وخدماتی شهرستان بوئین زهرا
احمد زارعی رییس اداره محیط زیست شهرستان بوئین زهرا اظهار کرد:در فروردین ماه امسال 28 مورد پایش بخصوص از تمام جایگاه های زباله و7 مورد نمونه برداری از واحدهای تولیدی صنعتی و خدماتی، درفروردین ماه سال جاری در این شهرستان صورت گرفته است.
آلودگی هوای بوشهر به ۶ برابر حد مجاز رسید
رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت که ورود ریزگردها به استان بوشهر آلودگی هوا را در برخی مناطق مانند شهرهای بوشهر و گناوه به ۶ برابر حد مجاز رساند.
افزایش ۱۶ برابری جرایم ضرر و زیان به حیات وحش از سال ۹۳
مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید از ۱۶ برابری شدن جرایم ضرر و زیان به حیات وحش خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۳ به علت انقراض برخی گونه های حیات وحش از میزان جرایم از ۴ و ۵ به ۱۶ برابر افزایش یافت.
چهار شهر خوزستان درگیر گرد و غبار
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وقوع پدیده گرد و خاک از اوایل وقت امروز در چهار شهر استان خوستان و تعطیلی برخی مقاطع مدارس ماهشهر به دنبال این وضعیت در نوبت صبح گفت: دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های ماهشهر امروز تعطیل نیستند.
کیومرث حاجی‌زاده اظهار کرد: اوایل وقت امروز به علت وقوع پدیده گرد و خاک در کشور عربستان و فرو نشست آن در کشور عراق، این پدیده شهرهای مرزی خوزستان را نیز تحت تاثیر قرار دارد و در آبادان، خرمشهر، ماهشهر و شادگان شاهد وقوع پدیده گرد و غبار شدیم.
گرد و غبار ۵ برابر حد مجاز در آبادان و خرمشهر
گرد و غبار با ۵ برابر حد مجاز آسمان شهرستان‌های آبادان و خرمشهر را فرا گرفت.
سید احمد موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: گرد و غبار هم اکنون با ۸۰۳ میکروگرم بر مترمکعب معادل پنج برابر حد مجاز است.
موسوی آزاد از شهروندان به ویژه کودکان و سالمندان خواست در صورت ضرورت از منزل خارج شوند.
تابع الحجه رئیس اداره هواشناسی آبادان نیز بیشترین دما در شهرهای آبادان و خرمشهر را ۴۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر اعلام کرد و گفت: دمای کنونی ۳۰ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.
ورود روزانه ۶۰ میلیون لیتر پساب خانگی و صنعتی به خلیج‌فارس
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس با بحرانی خواندن وضعیت آلودگی خلیج‌فارس، گفت: «حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه پساب‌هایحاصل از فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به خلیج فارس سرازیرمی‌شود.
محیط زیست و آلودگی هوا یکی از مهمترین عرصه‌های ناکارآمدی دولت
استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه نگاه دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف سیاسی بوده است، گفت: یکی از مهمترین عرصه‌های که ناکارآمدی و سیاسی‌کاری در آن نمود بیشتری داشته حوزه محیط زیست بوده است.

صدور حکم حبس و جزای نقدی برای دو شکارچی غیرمجاز در سیرجان
خبرگزاری هرانا ـ د متهم به شکار «دو کل و بز وحشی» در بهرام گور (سیرجان) علاوه بر واریز دویست میلون ریال جریمه نقدی به تحمل پنج سال حبس محکوم شدند. دادگاه متهم ردیف اول را به تحمل سه سال حبس تعزیری (زندان غیر قابل خرید) و متهم ردیف دوم را به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم نمود. اما با توجه به فقدان سابقه موثر کیفری یک سال از مدت حبس هر یک از مجرمان را به مدت سه سال تعلیق نمود.
5 هزار بیمار در سال؛ میراث گرد و غبار برای خوزستان
اهواز – سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوستان گفت: گرد و غبار سالانه به صورت میانگین پنج هزار بیمار به بیماران خوزستان اضافه کرده است.
اهالی روستای گزاب از آب آشامیدنی محروم‌اند
به علت نبود آب آشامیدنی در روستای گزاب، مردم به‌اجبار از آب‌هایی که با بارش باران جمع می‌شود و محل آشامیدن حیوانات نیز است، می‌نوشند.
روستای گزاب بخش زرآباد شهرستان کنارک فاقد آب آشامیدنی است و ساکنین این روستا مجبور به استفاده از آب‌های جمع شده در گودال‌های اطراف این روستا هستند.
حفاظت از محیط زیست در کشور شعاری بیش نیست
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان گفت: محیط زیست جزو مواردی است که همه برای جمع کردن رای از آن استفاده می کنند اما در عمل کاری انجام نمی دهند و تنها در حد شعار باقی می ماند.
سرنوشت طرح‌های انتقال آب در حوضه آبریز گاوخونی
ابوالفضل آبشت با اشاره به تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی پس از برگزاری چهارکارگاه مشورتی، اظهار کرد: این حوضه آبریز پیش‌تر از چشمه دیمه و اکنون از چشمه کوهرنگ در بالادست زاینده رود شروع می‌شود و در انتها به گاوخونی می‌رسد. این حوضه در تقسیم‌بندی کلی هیدرولوژی ایران جزو حوضه آبخیز اصفهان، سیرجان و بخشی از حوضه آبخیز فلات مرکزی است.
70 درصد فاضلاب شهر تهران تصفیه نمی‌شود
رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه ۷۰ درصد فاضلاب شهر تهران تصفیه نمی‌شود گفت: آب‌های زیرزمینی و سدهای اطراف تهران پاسخگوی نیاز آبی شهر نیست.
خاورمیانه دومین چشمه بزرگ تولید ریزگرد در جهان است
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: خاورمیانه پس از صحرای آفریقا دومین چشمه بزرگ تولید ریزگرد در جهان است.
کاهش ۱۶سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه از اردیبهشت ۹۵ تا به امروز / مردم آذربایجان اسیر سوءمدیریت هستند
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: عمق دریاچه ارومیه از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت امسال ۱۶ سانتی‌متر کاهش یافته است.
دفن غیراصولی و تلنبار ۹۰ درصد پسماندهای شهر تهران
محمد حسین بازگیر با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی زیست محیطی شهر تهران آلودگی هوا است بیان کرد: مشکلات ناشی از آلودگی هوا بر مردم و تمامی نهادها آشکار است که سازمان محیط زیست برای رفع این معضل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران در ۴ سال اخیر دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌هایی را گردآوری کرده و حتی برخی از آن ها تحت عنوان لایحه هوای پاک به تصویب دولت رسیده و تبدیل به قانون شده است.
خطر خشکی قنات‌های چهارمحال و بختیاری را تهدید می‌کند
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: 840 رشته قنات دراستان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که خطر خشکی آنها را تهدید می‌کند.