اطلاعیه 838 کمیته دفاع از محیط زیست

انفجار مرگبار معدن زغال سنگ در آذرشهر ماحصل سهل انگاری مسئولین،
امری که میتوانست موجب چنین فاجعه غمباری نگردد.
13 اردیبهشت انفجاری مرگبار در معدن زغال سنگ یورت آذر شهر سبب کشته و مجروح شدن شدن بیش از70 نفر شد. بر اساس مدارک و شواهد در محل و همچنین بگفته معدنچیان حاضر و نجات یافته گان؛ دلیل انفجار تخلیه نشدن گاز به علت فقدان فن و تجهیزان تخلیه در تونلها بوده است وتلاش آنان برای روشن کردن دوباره موتور موجب انفجار شده است .
برغم آنکه کارگران بارها نسبت به عدم امکانات ایمنی معدن، هشدارهای لازم را به مسئولین داده بودند اما ترتیب اثری داده نشد، زیرا : مسئولین امر نه تنها تدابیر لازم را در اینمورد بکار نگرفته بودند بلکه کوچک ترین دغدغه فکری نسبت به ایمنی کارگران در عمق 1300 متری زمین هم نداشند حتی برای راحتی خیال خودشان و حفظ سرمایه‌شان ، جایی که هیچ اثری از هوای سالم نیست.
یعنی: محل قطع ارتباط انسان با دنیا

نتیجه تصویری برای گلستان تسلیت
روندی که سالهاست ادامه دارد و بازتاب آن تکراری است از گفته های پیشین در مورد عدم پاسخگوئی به اعتراضات و تجمعات این کارگران نسبت به اخراج های بی دلیل، معوقات مزدی، عدم ایمینی در محیط کار، متناسب نبودن مزد دریافتی با این شعل توان فرسا، عدم پرداخت بیمه سلامتی و… در معادن گوناگون و در سرتاسر کشور ایران: معدن یال شمالی در طبس، معدن زغال ‌سنگ باب نیزو در زرند، معدن چشمه پودنه و گله توت در کرمان، معدن منگنز ونارچ در قم و..
اعضای کمیته دفاع از محیط زیست، ضمن محکوم کردن هر گونه بی توجهی مسئولان نسبت به ایجاد شرایط ایمنی در محل کار، عدم رسیدگی به پرداخت معوقات مزدی و سایر حقوق انسانی آنان، و تجمعات حق طلبانه آنان، بر اساس ماده 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر حمایت خود را از کارگران و خواسته های قانونی آنها را اعلام داشته، خواهان برقراری عدالت و عدم تبعیض برای همه شهروندان ایرانی هستند.
838
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از محیط زیست