گرد و غبار نمک دریاچه ارومیه 3 استان را تهدید می‌کند

فرستنده:حسین محمودی

20131229145210cb-DSC_0222

رئیس دانشگاه تبریز گفت: گرد و غبار نمک دریاچه ی ارومیه موجودیت ما را تهدید می کند و همچنین موجب از بین رفتن زمین های کشاورزی سه استان کشور می شود ، این در حالی است که این سه استان از مهمترین مناطق کشاورزی کشور به حساب می آیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)- منطقه آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در همایش یک روزه احیای دریاچه ی ارومیه اظهار کرد: بی توجهی به این دریاچه در سالهای اخیر باعث شده تا هفت متر از ارتفاع آب دریاچه کم شود، این در حالی است که دریاچه ارومیه بزرگترین زیستگاه آرتمیا بوده و حتی لجن این دریاچه نیز خاصیت درمانی دارد .

پور محمدی با اشاره به نقش دانشگاه در احیای دریاچه ارومیه گفت: دانشگاه تبریز تحقیقات و پژوهش هایی در این زمینه انجام داده و طرح هایی برای حل این بحران نیز ارائه کرده است.

وی ادامه داد: عوامل متعددی در مورد خشکی دریاچه ارومیه مطرح شده است که از آن جمله، خشکسالی در سال های اخیر، احداث سد های متعدد ، کشاورزی غیر اصولی و وجود چاه های غیر مجاز در حوضه دریاچه ی ارومیه می باشد.

وی با بیان این که هر کدام از راه حل ها و راهکارها به تنهایی نمی تواند مثمرثمر باشد گفت: مجموعه ای از طرح ها و پیشنهاداتی در زمینه احیای دریاچه ارومیه از سوی دانشگاه ارائه می شود که لازم است در این حوزه ها تحقیقاتی انجام شود که از آن جمله می‌توان به بررسی آسیب های ناشی از خشکی دریاچه ارومیه ، بررسی پتانسیل بارورسازی ابرها برای تأمین آب دریاچه، بهره گیری از سیستم‌های مختلف کشاورزی، بررسی تأثیر توقف برخی از سدها و بررسی انتقال آب از رود ارس و سایر دریاچه‌ها اشاره کرد.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این رابطه گفت: هدف از تشکیل این جلسات ارائه راهکارهای متعدد از سوی نهاد های مختلف بوده واین جلسات به دنبال جلساتی که در تهران در کمیته های تخصصی تشکیل می شد ، برگزار می شود.

احمد فاخری فرد ادامه داد: در این جلسات طرح‌های مختلف بررسی می شود و همچنین محققینی جهت تشکیل کمیته های تخصصی شناسایی می شوند.