دوشنبه انتقاد از قطع 100 اصله درخت و بی‌قانونی شهرداری نسبت به ایجاد زیرگذر

فرستنده:حسین محمودی

قوانین محیط زیست بازدارنده نیست رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با انتقاد از اینکه شهرداری با رعایت نکردن قانون اقدام به قطع 100 اصله درخت کرده است،‌ گفت: امروزه قوانین محیط زیستی بازدارنده نیست و همین امر باعث وجود تخلفات زیاد در این حوزه شده است.

محمدرضا تابش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از رعایت نکردن قانون از سوی شهرداری منطقه 18 و قطع 100 اصله درخت به دلیل ایجاد زیرگذر،‌ افزود: متاسفانه موارد تخلف محیط زیستی برای اولین بار نیست در کشور رخ می‌دهد و به طور قطع برای آخرین بار هم نخواهد بود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس بارها تخلفات محیط زیستی کشور را پیگیری کرده است، گفت: بدون‌شک متولیان کار اجرایی برای آنکه فرایند توسعه را رقم زنند نیاز به تغییر در طبیعت دارند اما قرار بود که در این میان کمترین آسیب به طبیعت وارد شود و اگر اقدامی این چنینی شکل گرفت، اقدامات جبرانی برای آن در نظر گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: شهرداری‌ همواره به ما این اطمینان را داده که اگر نیاز به تخریب طبیعت بود به وسیله ماشین‌آلات سنگین، درخت را از ریشه جدا کرده و درجایی دیگر آن را بکارند اما با این وجود بازهم شاهد بی‌قانونی و تخلف محیط زیستی در کشور هستیم.

وی با یادآوری روز زمین پاک و محیط زیست، تصریح کرد: امروزه وضعیت محیط زیستی دنیا به ویژه کشور ما مطلوب نیست به گونه‌ای که بیش از ظرفیت زمین، بر آن فشار تحمیل می‌کنیم.

تابش افزود: اکنون با توجه به انجام برخی طرح‌های توسعه‌ای در کشور و به تبع آن تخریب محیط زیست، فشار زیادی به زمین وارد ساخته‌ایم که بدون‌شک باید منتظر روزی ماند که زمین این فشارها را پس زند.

نماینده مردم اردکان در مجلس نهم، یادآور شد: سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها و فرسایش خاک نمونه‌ای از جوابگو نبودن زمین بر فشارهای تحمیلی بر اثر طرح‌های عمرانی کشور است که اگر چاره‌جویی نشود در آینده بحران‌های زیادی در عرصه محیط زیست مواجه خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ به خلاءهای قانونی برای برخورد با تخلفات صورت گرفته اشاره کرد و افزود: در کشور قانون برای برخورد با تخلفات وجود دارد اما این قوانین بازدارنده نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه ما به نقش و کارکرد طبیعت در فرآیند زندگی سالم پی نبرده‌ایم و بر این اساس در قوانین محیط زیستی نگاه کلانی به این مسایل نداریم.

تابش با بیان اینکه باید در همه طرح‌ها محاسبات اقتصادی زیست محیطی داشته باشیم، تصریح کرد: ما باید قوانینی با مقتضیات زمان تنظیم کنیم؛ اکنون متخلفان قطع درختان، برای این اقدامشان باید جرایمی پرداخت کنند که بدون‌شک این قوانین بازدارندگی اقدام سوءاستفاده‌گران را درپی ندارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: باید همانگونه که قرآن کریم، قطع درخت و تخریب محیط زیست را فساد در زمین تلقی می‌کند ما هم بر این باور تاکید کنیم زیرا تنظیم قوانین محیط زیستی با رویکرد فساد در زمین می‌تواند مانع دخل و تصرف متخلفان شود.

گفتنی است؛ شهرداری منطقه 18، صد درخت میوه مثمر را به خاطر تعریض یک زیرگذر قطع و جابه جا کرده است. این اقدام در حالی انجام شد که فاقد مجوز کمیسیون ماده7 و بدون اخذ مجوزهای قانونی صورت گرفت.