خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها آثار سوء مهار آب‌هاست

فرستنده:حسین محمودی

1163

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه اجرای طرح‌های غیرکارشناسانه تبعات بدی برای منابع آبی دارد، تاکید کرد که خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها آثار سوء مهار آب‌هاست.

محمدتقی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به طرح جمع‌آوری آب باران که در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی رد شد، عنوان کرد: این طرح، طرح کارشناسانه‌ای نیست و جمع‌آوری آب باران برای شرب صحیح نیست چرا که امکان دارد آلودگی‌های شیمیایی و فاضلابی وجود داشته باشد. به علاوه تامین آب شرب، تاسیسات و تصفیه‌خانه بار مالی سنگینی به دولت تحمیل می‌کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر ما چندین برابر ظرفیت آب کشور، طرح مطالعه کرده‌ایم که شامل همه طرح‌هایی می‌شود که در حوزه‌های آبریز اجرا شده و منجر به خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها شده‌اند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها آثار سوء مهار آب‌هاست که بدون بررسی‌های جامع و کلی انجام شده، گفت: به عنوان مثال در استان‌ها و نقاط مختلف کشور سدهایی تاسیس شده که باعث مشکل شده و خسارت‌آمیز بوده است.

وی هشدار داد که ادامه چنین طرح‌هایی توجیه ندارد.

توکلی افزود: ما در زمینه مهار آب‌ها قوانین زیادی داریم. قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 21 قانون بودجه مواردی را به صراحت مطرح می‌کند بنابراین با توجه به اینکه قانون در این زمینه کم نداریم نیازی به این طرح‌ها نیست.