بسته پیشنهادی احیای دریاچه ارومیه خرداد تحویل دولت می‌شود

فرستنده:حسین محمودی

دوشنبه بسته پیشنهادی احیای دریاچه ارومیه خرداد تحویل دولت می‌شود دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه اعلام کرد: بسته پیشنهادی احیای دریاچه ارومیه نیمه خرداد ماه تحویل هیات دولت می شود.

عیسی کلانتری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، اظهار کرد: طرح های مختلفی برای نجات دریاچه ارومیه مطرح است که از 19 راهکار پیشین قبلی برخی راهکارها که غیرعلمی بودند، حذف شده و یکسری راهکارهای دیگر که علمی و عملی تر است جایگزین آنها می شوند که با این تفاسیر پیش بینی می کنیم بسته پیشنهادی نجات دریاچه ارومیه نیمه خردادماه تحویل دولت شود.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه برخی از کارشناسان خارجی با حضور در ارومیه، انتقال حوضه به حوضه آب برای دریاچه ارومیه را طرحی منسوخ شده در دنیا اعلام کرده و خواستار مشورت بیشتر ایران با کارشناسان خارجی شدند، آیا همچنان به اجرای این طرح اعتقاد دارید؟، گفت: منظور کارشناسان خارجی بیشتر مربوط به انتقال آب از دریاچه خزر بود؛ انتقال آب از حوضه های ارس و زاب همچنان سر جای خود هستند. در حقیقت آنها جایگزین حق‌آبه هایی می شوند که برای آب شرب مصرفی شهرها برداشته شده است.

12 سال زمان برای احیای دریاچه نیاز است

دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه همچنین در جواب این سوال که با توجه به تامین حدود 50 درصد آب دریاچه ارومیه از طریق زرینه‌رود در گذشته، اجرای فاز اول انتقال آب این رودخانه به آذربایجان شرقی برای مصارف صنعتی و شرب، باعث کاهش میزان ورودی آب آن به دریاچه ارومیه شده است و امروز نیز مدل دوم این طرح در حال اجراست، برای رفع مشکل موجود، چه برنامه و پیشنهادی خواهید داشت؟، اظهار کرد: اولویت هر جای دنیا آب شرب است و باید تامین شود اما مشکل دریاچه ارومیه صرفا انتقال آب از زرینه رود به آذربایجان شرقی نیست بلکه مشکل آن بهره وری کم آب است؛ اگر بتوانیم بهره وری آب را بالا ببریم و آب صرفه جویی شده از این طریق را به دریا برگردانیم خواهیم توانست در راستای احیای دریاچه گام برداریم.

وی راندمان مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه را در حال حاضر زیر 35 درصد اعلام کرد و افزود: این میزان باید به بیش از 60 درصد برسد که اگر این میزان راندمان تحقق یابد، حدود دو میلیارد متر مکعب اضافی خواهیم داشت که مستقیم و غیرمستقیم به دریاچه می رود؛ در کنار این، با اجرای دیگر طرح ها به ویژه انتقال حوضه به حوضه خواهیم توانست در 12 سال آینده آن را صرفا به شرایط 12 سال قبل بازگردانیم.

احیای تنها 3600 کیلومتر مربع از 5200 کیلومتر مربع

کلانتری در پاسخ به اینکه می توان امیدوار بود در افق 1404، دریاچه ارومیه نیز احیا شود؟، گفت: دریاچه ارومیه در صورت احیا دیگر به مساحت 5200 کیلومتر مربعی خود بازنخواهد گشت؛ جنوب دریاچه در حال حاضر پر شده و آب ریخته شده به آن به سرعت تبخیر می شود؛ زرینه رود و سیمینه رود در جنوب دریاچه ارومیه 1500 تا 1600 کیلومتر مربع را تحت پوشش دارند اما شیب در این نقطه صفر است و حتی در برخی نقاط داخلی بخش جنوبی، ارتفاع دریاچه بدلیل انباشت نمک، بیشتر از بیرون است و چون آب و خاک این بخش شیرین تر است، در نتیجه تبدیل به حیات وحش خواهد شد.

وی ادامه داد: انشاءالله با طرح هایی که اجرا خواهد شد، به نظر می رسد این دریاچه در افق 1404 نجات یابد اما مساحت آن کمتر خواهد بود و پیش بینی می شود 3600 کیلومتر مربع آن احیا شده و مابقی آن تبدیل به حیات وحش شود.