تنها ۷ درصد از آب دریاچه ارومیه باقی مانده است

فرستنده:حسین محمودی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دبیر ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه در جلسه مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه با کارگروه استانی گفت: تنها ۷ درصد از آب دریاچه ارومیه باقی مانده است.

عیسی کلانتری افزود: برخی از مردم به امکانات محدود کشور توجه نمی‌کنند و بدون توجه به حق و حقوق نسل بعد از این امکانات سو استفاده کرده و آن را به تاراج می برند. بحث دریاچه ارومیه یک بحث فراملی است و خشک شدن آن کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کلانتری توسعه بیش از حد مراتع و کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه را از عوامل اصلی تسریع روند خشکسالی دریاچه دانست و اظهار کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی از توسعه کشاورزی در حوضه دریاچه می‌توان دریافت که سالانه در این منطقه مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار کشاورزی انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: چالش‌ها و معضلات خشک شدن دریاچه ارومیه جان ۵ میلیون نفر در سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان را تهدید می کند و در حال حاضر می توان آثار سوء خشک شدن این سرمایه ملی را در تنفس کردن ریزگردهای نمک در تبریز و بالا رفتن میزان میانگین فشار خون در آذربایجان شرقی مشاهده نمود که بیانگر آثار تخریبی و هر چند ادامه دار این پدیده خشکسالی است.

کلانتری گفت: در مورد بحث نجات دریاچه ارومیه هیچگونه دستگاه اجرایی جدیدی اضافه نشده و همه دستگاه ها و ارگان های مربوط به دریاچه ارومیه باید در حیطه قانونی خود انجام وظیفه کنند تا بتوانیم در چشم‌انداز ۱۰ ساله و تا سال ۱۴۰۴ دریاچه را احیا کنیم.

دبیر ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی فقط ۵ درصد است و مابقی توسط بخش صنعت تامین می‌شود. این در حالیست که باید با کاهش اراضی قابل کشاورزی و جلوگیری از اضافه شدن مناطق کشاورزی، صرفه‌جویی آب و استفاده آن در بخش‌های مورد نیاز گام بزرگی برای احیای دریاچه ارومیه به عنوان سرمایه ملی برداشته باشیم.