عراق و عربستان منشأ اصلی گرد و غبار خوزستان/ اجرای طرح آماک با کمک وزرات نفت برای کاهش آلاینده ها در استان خوزستان

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست درباره کاهش گرد و غبار در خوزستان گفت: با کمک وزرات نفت طرح آماک برای کاهش آلاینده ها که ناشی از فعالیت‌های نفتی و صنعتی بود اجرا شد.

ارسال کننده : مهدی موسوی

عراق و عربستان منشأ اصلی گرد و غبار خوزستان/ اجرای طرح آماک با کمک وزرات نفت برای کاهش آلاینده ها در استان خوزستان

سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با گرد و غبار استان خوزستان اظهار داشت: گرد و غبار استان خوزستان به دو بخش تقسیم می‌شود، یک قسمت عمده گرد و غبار ناشی از مرزهای عراق و همینطور جنوب ایران و قسمت دیگر مربوط به کشورهای سوریه و عربستان با بلوک کویت است.

مجابی در ادامه گفت: کانون‌های گرد و غبار به وسعت بسیار در کشور عراق و عربستان وجود دارد، به طوری که کشور عراق بالغ بر 8 میلیون هکتار و کشور عربستان بالغ بر 12 میلیون هکتار کانون گرد و غبار دارند و تقریبا منشأ بیش از 85 درصد گرد و غبار وارد شده به ایران این کشورها هستند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با کانون‌های گرد و غبار ادامه داد:کانون‌های پراکنده گرد و غبار در داخل کشور در مسیر هندیجان، جنوب استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان بر اثر خشکسالی های چند سال اخیر و همچنین بحران ناشی از عدم رعایت حق آبه  تالاب‌ها شکل گرفته است.

مجابی در ادامه تصریح کرد: در ماده 48 قانون برنامه ششم مصوب مجلس که مراحل نهایی آن را شورای نگهبان طی می کند، بحث 20 درصدی احیا و حق آبه‌ی تالاب‌ها را جزء مصوبات داریم و همین طور در ماده 46 قانون برنامه ششم نیز بحث باز چرخانی آب و استفاده از آب‌هایی که به صورت پساب هستند در دستور کار داریم.

معاون محیط زیست در ادامه گفت: براساس مصوباتی که هیئت وزیران به خصوص در حوزه خوزستان داشت، غرس نهال در حوزه های مختلف مجموعه کانون های گرد و غبار در دستور کار قرار گرفت و سازمان جنگل ها و مراتع کشور دو مسئولیت اساسی را در رابطه با غرس نهال و دیگری تثبیت آن با استفاده از مالچ پاشی را برعهده دارد.

مجابی در ادامه افزود: فراموش نکنیم که آب سبز یکی از مهم ترین انواع آب است که باعث جلوگیری از گردو غبار می‌شود. آب سبز عبارت است از نم روی خاک که باعث حالت چسبندگی خاک می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت حل مسأله گرد و غبار کشور تصریح کرد: در بودجه سال 96برآورد شده که 100 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکلات گرد و غبار هزینه شود. امیدواریم در سال 96 اقدامات موثری را در این حوزه شاهد باشیم.

مجابی در رابطه با اقدامات اورژانسی سازمان محیط زیست گفت: یک سری مسائل ارضی مانند مشکلات برخی استان ها که بر اثر نشستن گرد و غبار و گل حاصل از بارش باران بر روی تجهیزات و سیستم های برق رسانی این مناطق که در نهایت منجر به قطع برق آن ها شد که ما باید هر چه سریعتر آن‌ها را حل کنیم. به وزارت نیرو اعتباراتی داده شد تا لوازم مربوط به سیستم برق رسانی خود را در این مناطق اصلاح کند و از مقرهای ژلاتینی استفاده کند تا از بروز چنین مشکلاتی خودداری شود و همین طور در رابطه با ساختمان‌ها نیز باید ساختمان‌های امن با پنجره های دو جداره ساخته شوند تا کمی از بار مشکلات ساکنان این شهرها کاسته شود. در این راستا با کمک وزرات نفت طرح آماک برای کاهش آلاینده ها که ناشی از فعالیت‌های نفتی و صنعتی بود اجرا شد.

معاون محیط زیست درباره آبگیری تالاب هورالعظیم گفت: با برداشتن دایک هایی که برای برداشت نفت در دولت های گذشته احداث شده بود در حال حاضر بخشی از هورالعظیم آبگیری شده و این موضوع باعث کاهش آلاینده ها و گرد و غبار منطقه می‌شود.