۸۰ درصد پساب ها بدون تصفیه رها می شود

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۸۰ درصد پساب های تولیدی بدون تصفیه در طبیعت رها می شود که مشکلاتی را در محیط زیست ایجاد می کند.

ارسال کننده : مهدی موسوی

محمد حاج رسولی ها - کراپ‌شده

محمد حاج رسولی ها با اشاره به شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۱۷ یعنی  «پساب­ها» افزود: پساب به عنوان یک منبع آبی نسبت به خیلی از منابع آبی پایدارتر است و به تغییر اقلیم ارتباطی ندارد و قابل برنامه ریزی است.

وی گفت: به همین دلیل امسال روز جهانی آب به نام «پساب» انتخاب شده است.

حاج رسولی ها با اشاره به اینکه در پساب، مواد مغذی که در رشد و نمو گیاه مضر نیست، وجود دارد که در فرآیند تصفیه می تواند باقی بماند و در کشت هایی تاثیرگذار است و راندمان تولید را بالا می برد، افزود: بیشتر این پساب ها در نزدیکی شهرها تولید می شود و در کشور ما نیز حدود ۴۴ درصد جمعیت شهری از خدمات شبکه جمع آوری فاضلاب بهره می برند.

وی گفت: سالانه دو و نیم میلیارد مترمکعب پساب در کشور جمع آوری می شود که ۵۰ درصد آن در ۱۷۰ تصفیه خانه فاضلاب در کشور تصفیه می شود.

حاج رسولی ها افزود: ۲۷۰ شهر کشور از تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب برخوردارند و حدود ۱۰ تا ۲۰ تصفیه خانه روستایی نیز داریم.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، گفت : بیشترین پساب نیز در بخش کشاورزی تولید می شود که باید میزان پساب تولیدی کشاورزی را با استفاده از شیوه های نوین آبیاری اراضی و دشت ها آن را کاهش دهیم که این کار مهم و محوری است که با همکاری جهاد کشاورزی در دستور کار باید قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: همزمان با کاهش بارش ها از ۲۵۰ میلی متر در سال به ۱۴۰ میلی متر، پساب تولیدی ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش می یابد و میزان پساب نیز به بافت خاک بستگی دارد.

براین اساس سالانه حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب زهاب کشاورزی در کشور تولید می شود.