نوروز و پویش های محیط زیستی؛ حرکتی در برابر آلودگی ها و انباشت زباله

نقش آموزش در زمینه فرهنگ ‌سازی حفاظت از عرصه های زیست محیطی انکارناپذیر است؛ از این رو راه اندازی پویش های مردمی گامی موثر در راستای حفاظت از عرصه های طبیعی است که نوروز امسال در کشور شاهد آن هستیم.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

اصلی ترین ابزار توسعه فرهنگ زیست محیطی، شناخت و تعامل با محیط است است که ایجاد توانمندی و تغییر رفتار یکی از راه های رسیدن به آن می باشد و آموزش در آن نقش بسزایی دارد و به اعتقاد کارشناسان، ایجاد پویش های مرتبط، گام موثری در راستای این هدف خواهد بود.
در واقع افزایش آگاهی صحیح افراد در زمینه استفاده بجا و پایدار از محیط زیست، باعث حفاظت و جلوگیری از فرسایش یا تخریب آن باعث می شود. می دانیم که فصل بهار زمان رفتن به دامان طبیعت و بهره بردن از این نعمت الهی است اما چه خوب است ما انسان ها در این زمان سرخوشی، حق محیط زیست را هم در نظر بگیریم و آن را به عنوان سرمایه ای برای فرزندان خود حفظ کنیم.
محیط زیست کشور به حدی شکننده و حساس شده که دیگر تاب و تحمل فشار بیشتر را ندارد؛ به عبارتی، تحمل زیستی طبیعت به پایان رسیده است؛ به عنوان مثال، استان تهران در سال 1375 ظرفیت زیستی خود را گذران؛ هر چه بعد از آن، در این استان اتفاق افتاد بیش از توان زیستی آن بود که نتیجه آن، آلودگی هوا، خاک، بحران آب، فرونشست زمین و افت شاخص کیفیت زندگی مردم است که وضعیت دیگر شهرهای کشور نیز چندان بهتر از این نیست.
این فشار در روزهای تعطیل به ویژه ایام نوروز بیشتر مشهود است؛ به طوری که شاهد انباشت بسیار زیاد زباله در گوشه و کنار طبیعت به ویژه شهرهای شمالی کشور که میزبان هزاران گردشگر است هستیم.
محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: روزانه 3 هزار تن زباله در سه استان شمالی کشور تولید می شود که در ایام نوروز این میزان به بیشتر از سه برابر افزایش می یابد.
وی افزود: بحران زباله در استان های گیلان، مازندران و گلستان موجب شده تا بسیاری از جنگل ها رو به نابودی روند زیرا مدیریت این حجم زباله کار دشواری است؛ از این رو میلیون ها تن زباله در گوشه گوشه جنگل های شمال رها و به مرور موجب از بین رفتن درختان می شوند.
این مسئول محیط زیست اظهار کرد: تولید زباله نه فقط در استان های شمالی بلکه در سراسر کشور نگران کننده است و بنا به اعلام کارشناسان و سازمان های متولی، میانگین تولید زباله در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بسیار بیشتر است که جای نگرانی و تامل دارد.
این معضل، ابعاد نگران کننده دیگری هم دارد : پسماندها به مرور موجب انتشار گازهای گلخانه ای می شوند که آلودگی هوا را به همراه دارد، ایران جزو 10کشور اول انتشار گازهای گلخانه ای است؛ بنابراین باید با کمک همدیگر و فرهنگ سازی، آن را کاهش دهیم.
همچنین با گذشت زمان شیرابه پسماندهای تر وارد منابع سفره آبهای زیر زمینی می شود و در نهایت، آلودگی آنها را به همراه دارد؛ این در حالی است که ایران کشوری کم آب بوده و در کمربند گرم و خشک قرار گرفته ؛ بنابراین حفا‌ظت از داشته ها بسیار حایز اهمیت است بویژه اینکه در سال های اخیر ، در کشورمان با خشکسالی های ممتد نیز رو به رو بوده ایم.
اما شاید امسال شاهد توجه عمومی بیشتری به مسایل محیط زیست ، نسبت به سال های قبل باشیم؛ حداقل به این خاطر که برای اولین بار شاهد راه اندازی پویش های متعدد محیط زیستی ویژه نوروز در گوشه و کنار کشور هستیم.
از حرکت های مردمی محلی در شهرها و روستاها تا پویش هایی مانند ‘ زباله پاداش جنگل نیست’ و ‘ نه به ریختن زباله ‘ که روزنامه ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور فرهنگ سازی حفظ محیط زیست و تلاش برای جلوگیری از تشدید آلاینده های زیست محیطی راه اندازی کرده اند، نشان از اهمیت موضوع و ضرورت آگاه شدن هموطنان دارد.
همچنین پویش ‘ من حامی طبیعت پاک هستم’ که قرار است در روز طبیعت ( سیزده بدر 96 ) اقدام به توزیع 250 هزار کیسه زباله برای پاکسازی طبیعت کند، یکی دیگر از امیدهای حفظ طبیعت است.
در این میان، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در صفحات شخصی خود مسابقه ای را اعلام کرد و عنوان آن را ‘ سلفی در طبیعت؛ با زباله هایی که جمع کرده ایم’ قرار داده است.
معصومه ابتکار دراین باره نوشت: با کیسه خالی به دل طبیعت برویم، با کیسه زباله پر برگردیم…
در ایام نوروز، هر کجای ایران زباله دیدیم، جمع کنیم و پاکی را به دامان طبیعت بر گردانیم.
بیایم با طبیعت مهربان باشیم.