با حکم دیوان عدالت اداری؛منطقه آزاد ارس از نواحی حفاظت شده خارج می‌شود

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس حکم اخیر دیوان عدالت اداری، منطقه آزاد ارس از نواحی حفاظت شده آذربایجان غربی خارج خواهد شد.

ارسال کننده : نادر زندی

İlgili resim

فرهاد دبیری طی بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست بیان کرد: اولین مسئله اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در این استان، تعیین مرز منطقه آزاد ارس با مناطق حفاظت شده این سازمان بود که خوشبختانه این مشکل حل شد.

وی افزود: در بخش‌هایی که مرز منطقه آزاد ارس با مناطق ما تداخل پیدا می‌کند، اصلاحات لازم انجام خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی در پاسخ به سئوالی درباره اقدامات غیر محیط زیستی انجام شده در مناطق آزاد گفت: برای من به عنوان متولی مناطق حفاظت شده، تداخل مرزهای مناطق حفاظت شده با محدوده منطقه آزاد بسیار مهم است اما فعالیت‌های منطقه آزاد در زمینه آلوده کردن محیط زیست و کارگاه‌هایی که استانداردها را رعایت نمی‌کنند، در حیطه مسئولیت‌های محیط زیست انسانی است و توسط این معاونت گزارش‌های رسیده پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست در ارتقای فرهنگ عمومی و ایجاد تعامل بین قشرهای دانشجویی و دانش‌آموزی با سازمان حفاظت محیط زیست موثر است.

دبیری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در زمینه حفاظت محیط زیست نیاز دارد. ما باید سطح آگاهی دانش و بینش جامعه را حتما ارتقا دهیم. اگر این کار صورت نگیرد و رابطه‌ای بین این سازمان و مردم برقرار نشود، نمی‌توان از جامعه انتظار مشارکت در حفظ محیط زیست داشت.

وی در واکنش به انتقادات مطرح شده در زمینه ضعف سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مشارکت گفت: سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر مستقلی به نام مشارکت‌های مردمی دارد که مسئول آن مهندس درویش است و ارتباط خوبی با سازمان‌های مردم نهاد برقرار کرده است.

وی اضافه کرد: مدارس طبیعتی که در پارک طبیعت پردیسان دایر شده و بردن موضوعات محیط زیست به سایر مدارس کشور همان اقداماتی است که برای ما بسیار مهم است و با امکانات ضعیف سازمان حفاظت محیط زیست، بسیار ارزشمند است.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با شعار «اقتصاد سبز اقتصاد مقاومتی» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از ششم تا نهم اسفند و با حضور شرکت های خارجی از کشورهای آلمان، کره جنوبی، انگلستان، هلند، ایتالیا، دانمارک، چین، سوئد، فنلاند، نیوزلند، فرانسه، ژاپن، روسیه، نروژ، روسیه و اتریش برگزار می ‌شود.