با شکایت محیط زیست بوکان؛ دادگاه عامل اعدام سگ‌ها در بوکان را محکوم کرد

دادگاه حکم به محکومیت و قرار جلب برای عامل اعدام کننده سگ‌ها در بوکان داده است. لازم به ذکر است در پی تحقیقات محلی محرز شد واقعه جرم در محل اتلاف سگ‌ها که تحت مدیریت شهرداری بوکان است رخ داده است.

ارسال کننده : احسان فتاحی

تابستان امسال فیلمی در کانال‌های تلگرامی بوکان منتشر شد که از حلق‌آویز کردن سگ‌های ولگرد در این شهرستان حکایت داشت و حال «رحیم عبدالکریمی» کارشناس اداره محیط زیست شهرستان بوکان و فعال مدنی از محکومیت و قرار جلب برای عامل حلق آویز کردن این سگ‌ها توسط دادگاه خبر می‌دهد.

وی روز سه شنبه (۱۲ بهمن ماه) گفت: “پخش فیلمی از اعدام سگ‌های بلا صاحب در بوکان باعث شد که اعتراضات مدنی به نسبت این اتفاق غیر مسئولانه در فضای اجتماعی بوکان شکل بگیرد و درخواست‌های مکرر از جانب طیف‎های جامعه و علی الخصوص فعالین زیست محیطی متوجه ادارات و ارگانهای مسئول برای پیگیری و شناسایی خاطیان این عمل غیر اخلاقی گردد”.

وی در ادامه افزود: “بعد از واکنش‌های سریع و بی پرده همشهریان نسبت به فاجعه اعدام سگ‌ها، سرپرست وقت شهرداری که مسئول ساماندهی این حیوانات در سطح شهر است در پاسخی سریع، شتاب زده و غیر فنی مجموعه و پیمانکار طرف قرارداد خود را از هر گونه تخلفی در این زمینه مبرا دانست و منکر چنین اتفاقی در حوزه کاری خود شد”.

کارشناس اداره محیط زیست شهرستان بوکان در ادامه افزود: “با تحقیقات میدانی کارشناسان این اداره با جمعی از فعالان و دلسوزان حقوق حیوانات در بوکان، محل واقعه جرم در محل اتلاف سگ‌ها که تحت مدیریت شهرداری است کشف شد و به علاوه در این مکان لاشه تعدادی از سگ‌های تلف شده بدون بهره‌گیری از کوچک‌ترین موازین بهداشتی و شیوه‌های اصولی دفن یافت شد”.

وی در ادامه گفت: “بعد از کشف محل وقوع جرم، اداره محیط زیست بوکان بلافاصله با همکاری مرکز بهداشت اقدام به تهیه صورت جلسه و جمع آوری ادله مستند کرد و با مطرح کردن شکوائیه بر علیه پیمانکار به جرم حیوان آزاری و همچنین سرپرست وقت شهرداری به دلیل عدم نظارت اصولی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بوکان اعلام جرم کرد”.

وی افزود: “بعد از تشکیل پرونده در شعبه دوم بازپرسی و بررسی مستندات و تصاویر ضبط شده در نهایت بازپرسی به استناد مواد ۶۸۸ و ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۶۵ قانون آئین دادرسی کیفری حکم به محکومیت و قرار جلب پیمانکار در ۳۰ آذرماه امسال به طرفیت اداره محیط زیست صادر کرد”.

عبدالکریمی حکم صادره از سوی مراجع قانونی را به عنوان یک پیروزی نسبی برای محیط زیست دانست و گفت: “این اتفاق به نحوی باعث شد تا تمهیدات اخلاقی و قانونی در مدیریت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرستان اتخاذ شود و اخیراً کارگروه حیوانات ناقل بیماری با ریاست معاون عمران و برنامه‌ریزی فرمانداری فعال شده است و اقدامات درخور توجهی از طرف شهرداری محترم، اداره محیط زیست، ارگانهای مسئول و همچنین فعالان زیست محیطی و خیرین شهرستان برای اسکان و نگهداری این حیوانات سرگردان در دست اقدام است”.

وی افزود: “در همین ارتباط، اداره محیط زیست با تخصیص مکانی موقت توانسته سهم بسزایی را در این کار خیر داشته باشد و از طرف دیگر پیگیری‌های مجدانه و دستورات سریع شهردار در ساماندهی سرویسهای مورد نیاز برای احداث جایگاه و زنده گیری حیوانات جای تشکر دارد؛ اما لطافت و وسعت وجودی فعالان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد شهرستان را نباید نادیده گرفت که با همتی والا در شرایط سخت و روزهای سرد زمستان به یاری و تغذیه سگ‌های سرگردان شتافتند و خیرین بزرگواری که در تکمیل تاسیسات مورد نیاز و تهیه اغذیه حیوانات کمال همکاری را با اداره محیط زیست و شهرداری داشتند”.